گوگل تگ منیجر چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل تگ منیجر چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟


گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) چیست؟ چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟ اگر از GTM (تگ منیجر گوگل) استفاده نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ اصلا گوگل تگ منیجر چه فرقی با گوگل آنالیتیکس دارد؟  

این‌ها سوالاتی هستند که همیشه در اول کار یادگیری گوگل تگ منیجر پرسیده می‌شود. دانه به دانه سراغ هرکدام‌شان می‌رویم و درباره‌شان توضیح می‌دهیم. در این مطلب قرار است سیر تا پیاز گوگل تگ منیجر (GTM) را برای‌تان بگوییم تا اگر خواستید به صورت خودآموز، گوگل تگ منیجر را یاد بگیرید یا در دوره‌ آموزش گوگل تگ منیجر شرکت کنید، آموزش را با دید بازتری شروع کنید.

گوگل تگ منیجر: تانوس مدیریت تگ‌ها

همانطور که گفتیم، تانوس در فیلم‌های Avengers و با دستکش ابدیتش قدرت بی پایانی به هم زد. آنقدر قوی شد که با یک بشکن، نصف جمعیت دنیا را از بین برد. فارغ از عقیده‌اش که فکر می‌کرد با حذف نیمی از مردم دنیا، می‌توان جای بهتری برای زندگی ساخت؛ نظم و ترتیب و قطعیتی که داشت، کارش را با سرعت بیشتری جلو می‌برد. برای مدیریت تگ‌های سایت یا اپلیکیشن هم نیاز به ابزاری داریم که مثل دستکش ابدیت تانوس عمل کند؛ دقیق، سریع، مطمئن و بدون ایراد. 

گوگل تگ منیجر چیست؟جنگ ابدیت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، هاتجر و بقیه بر و بچه‌های انتقام‌جویان

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. برای ساخت تگ‌ها، ویرایش و حذف آن‌ها در وبسایت و اپلیکیشن‌های موبایلی گوگل تگ منیجر بهترین ابزار است. اما تگ چیست و گوگل تگ منیجر دقیقا چکار می‌کند؟


تگ (Tag) چیست؟

تگ (Tag)، تکه کد جاوا اسکریپتی است که مشخصات خاصی دارد و اطلاعات را بین دو ابزار مختلف (مثلا گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس) رد و بدل می‌کند. مثلا تگ گوگل تگ منیجر، تکه کدی است که شامل اطلاعات اکانت گوگل تگ منیجر است و روی سایت قرار می‌گیرد تا اطلاعات از سایت به گوگل تگ منیجر مخابره شود. تگ گوگل ادز، کدی است که به عنوان Tracking code در وبسایت گذاشته می‌شود تا هر کاربری که از طریق کمپین‌های گوگل ادز وارد سایت می‌شود، اطلاعاتش ثبت شود. تگ گوگل آنالیتیکس هم همینطور است و باعث انتقال داده‌های سایت به گوگل آنالیتیکس می‌شود.

تگ گوگل تگ منیجرتگ‌های گوگل تگ منیجر باید در قسمت body و head سایت قرار بگیرند.

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)، ابزار مدیریت تگ‌ است که گوگل در سال 2012 میلادی منتشرش شد. در حقیقت گوگل تگ منیجر جزوی از ابزارهای مدیریت تگ (tag management system) به شمار می‌رود که استفاده از آن رایگان است. به طور کلی، سیستم‌های مدیریت تگ یا TMS وظیفه دارند که تگ‌های وبسایت یا اپلیکیشن را مدیریت کنند، در وبسایت بگذارند، قابلیت ویرایش داشته باشند، قابل اندازه‌گیری باشند و به بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) کمک کنند.

گوگل تگ منیجرساز و کار گوگل تگ منیجر در ارتباط با گوگل آنالیتیکس

چندین تگ منیجمنت مختلف در دنیای بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود، مثل DTM یا Adobe Dynamic Tag Management که محصول شرکت ادوبی است، Tealium iQ، Tag Commander، Signal و Ensighten. در میان این همه تگ منیجیمنت جور واجور (سیستم مدیریت تگ)، گوگل تگ منیجر، یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. به هر حال، پشتیبانش گوگل است و قابلیت اتصال به بیشتر ابزارهای آنلاین مثل گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس را دارد.

گوگل تگ منیجر چطور کار می‌کند؟

اگر با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول (وبمستر سابق)، ابزارهای گفتگوی ایرانی (گفتینو و...)، مایکروسافت کلریتی (Microsoft Clarity) و هاتجر (Hotjar) آشنا باشید، می‌دانید که تمامی این‌ها از طریق تگ (کد جاوا اسکریپتی)، داده‌ها را از وبسایت به پنل موردنظر می‌فرستند.

گوگل تگ منیجر هم دقیقا به همین شکل کار می‌کند. بعد از ساخت حساب گوگل تگ منیجر، دو تگ جداگانه به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را در قسمت body و head سایت بگذارید. بعد از این کار، هر تگی که بخواهید با گوگل تگ منیجر می‌سازید، آن را امتحان می‌کنید و منتشرش می‌کند. بعد از انتشار تگ، هربار که کاربری، تگ موردنظر شما را انجام داد، اطلاعاتش از طریق گوگل تگ منیجر گرفته می‌شود و به گوگل آنالیتیکس فرستاده می‌شود تا شما بتوانید آن‌ها را ببینید و بررسی کنید.

مثلا من می‌خواهم بفهمم که چند نفر (تعداد کاربران بازدیدکننده سایت منتوریکس) در صفحه دوره ‌های دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، روی دکمه سبز رنگ «مشاهده دوره» کلیک کرده‌اند. برای این کار، اول از همه باید گوگل تگ منیجر را بسازم، بعد از آن، تگ منیجر را در وبسایت بگذارم، برای دکمه‌ی مشاهده دوره، تگ بسازم (یعنی یک سری شرط بگذارم که هرکسی در صفحه فقط روی این دکمه کلیک کرد، محاسبه شود)، امتحانش کنم که درست کار می‌کند یا نه و بعد از اطمینان از درستی‌اش، آن را منتشر کنم. حالا هربار که کاربری به صفحه دوره‌های دیجیتال مارکتینگ منتوریکس سر می‌زند و روی دکمه مشاهده دوره کلیک می‌کند، در گوگل آنالیتیکس این اتفاق ثبت می‌شود.

گوگل تگ منیجر چیست و چکار میکند؟درست کردن ایونت دکمه CTA با کمک گوگل تگ منیجر میسر است.

در دوره‌ رایگان گوگل تگ منیجر، به صورت دقیق و گام به گام نحوه‌ی ساخت تگ در گوگل تگ منیجر آمده. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این دوره را بگذرانید.

3 بخش اصلی در گوگل تگ منیجر

  • تگ‌ها (Tags): کدهای جاوا اسکریپت یا پیکسل‌های ترکینگ هستند که برای اندازه‌گیری و ثبت داده‌های موردنظر ساخته می‌شوند.
  • تریگر (Trigger): تریگر یک سری شرط است که به گوگل تگ منیجر می‌گوید چه زمانی تگ‌ها فعال شوند.
  • متغیر (Variable): اطلاعات اضافی گوگل تگ منیجر که در تعیین دقیق نوع تگ و تریگر استفاده می‌شوند.

از تگ‌های معروفی که در گوگل تگ منیجر استفاده می‌شوند، می‌توان به تگ گوگل آنالیتیکس یونیورسال، تگ گوگل آنالیتیکس 4، تگ گوگل ادز، تگ گوگل ادز ریمارکتینگ، تگ هاتجر، تگ فیسبوک و تگ‌های custom html اشاره کرد.

تگ های گوگل تگ منیجرتگ‌های گوگل تگ منیجر

تریگرها، شرطی هستند که ما تعریف می‌کنیم تا تگ‌ها فعال شوند. اصطلاحا می‌گوییم فایِر شدن (fire). مثلا تریگر کلیک، تریگر تکمیل فرم، تریگر page view و تریگر all elements. هر کدام از این تریگرها، به ما کمک می‌کند که به طور دقیق مشخص کنیم چه زمانی تگ فعال شود.

تریگر گوگل تگ منیجرتریگرهای گوگل تگ منیجر

متغیرها هم اطلاعات اضافی‌تری هستند که برای فعال شدن تگ به ما کمک می‌کنند. مثلا اگر تگ کلیک روی دکمه مشاهده دوره را درست کنیم و تریگرش را کلیک انتخاب کنیم، حالا می‌توانیم برای متغیرش یکی از اطلاعات مرتبط با کلیک را استفاده کنیم: click classes, click element, click ID یا click text.

متغیرهای گوگل تگ منیجرمتغیرهای گوگل تگ منیجر

اگر این 3 بخش گوگل تگ منیجر را به خوبی یاد بگیرید، یاد گرفتن بقیه قضیه آموزش تگ منیجر راحت خواهد بود. اما اگر همین اول راه سردرگم شدید، احتمالا نیاز دارید که از شخصی با دانش فنی برنامه‌نویسی کمک بگیرید.

آیا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟

جواب این سوال، یک بله‌ی محکم و بدون تردید است. حتما از گوگل تگ منیجر استفاده کنید. به عنوان صاحب وبسایت، مدیر کسب و کار آنلاینی که سایت دارد، دیجیتال مارکتری که کارش در حوزه‌ی تبلیغات کلیکی، سئو و حتی محتوا است، گوگل تگ منیجر به شما کمک می‌کند که داده‌های دقیق‌تر از رفتار بازدیدکنندگان داشته باشید.

بدون گوگل تگ منیجر، سنجش رفتار کاربران سایت و اپلیکیشن کار سختی است. بنابراین ساخت اکانت گوگل تگ منیجر و اتصال آن به وبسایت جزو چک لیست راه‌اندازی وبسایت شما باید باشد.

یادگیری گوگل تگ منیجر راحت است؟

گوگل در معرفی GTM می‌گوید که استفاده از ابزارش، آسان، راحت و قابل اعتماد است. به نظرم کمی در این زمینه اغراق کرده. google tag manager برای کسانی که هنوز در اول راه دیجیتال مارکتینگ، استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای آنلاین مارکتینگی هستند، کمی گیج کننده خواهد بود. از طرف دیگر، برای درک بهتر ویژگی‌های گوگل تگ منیجر، باید با یک سری اصطلاحات گوگل تگ منیجر و دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید. به همین دلیل، یادگیری گوگل تگ منیجر در اول راه، آنچنان راحت و «هلو برو توی گلو» نیست. اما با تمرین و تکرار همه چیز شدنی است.

بنابراین برای یاد گرفتن گوگل تگ منیجر، باید یک سری اطلاعات فنی و دانش درباره اصطلاحات و عبارات پرکاربرد گوگل تگ منیجر داشته باشید تا بتوانید تگ درست کنید، تریگر بسازید و متغیر (Variable) انتخاب کنید. در دوره‌ی گوگل تگ منیجر، تمامی این نکات را به خوبی یاد خواهید گرفت.

البته در قضیه مدیریت تگ‌ها، باید از راحت بودن کار با پنل گوگل تگ منیجر بگوییم. بعد از اینکه یاد گرفتید چطور با تگ منیجر کار کنید، به راحتی آب خوردن تگ‌ها را مدیریت خواهید کرد. گوگل تمام تلاشش را می‌کند که فضای کار با ابزارهایش مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر، راحت باشد.

گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس فرق دارد؟

بله. کاربردهای این دو ابزار کاملا متفاوتند. در گوگل تگ منیجر شما تگ می‌سازید اما در گوگل آنالیتیکس شما اطلاعات مختلفی از وبسایتتان می‌گیرید که بخشی از آن به کمک گوگل تگ منیجر بدست آمده و تولید شده. بنابراین این دو ابزار با هم فرق دارند اما استفاده همزمان از هردو، کمک خیلی بزرگی به پیشبرد بخش دیجیتال مارکتینگ شما می‌کند.

مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر چیست؟

به محض اینکه کار با تگ منیجر را یاد بگیرید، طوفان به پا خواهید کرد. دیگر لازم نیست برای اندازه‌گیری هر المانی در صفحات وبسایت یا اپلیکیشن سراغ متخصص فنی تیم بروید. خودتان تگ می‌سازید، تستش می‌کنید و منتشرش خواهید کرد. دیگر برای‌تان کاری ندارد که ایونت‌های دانلود پی دی اف، کلیک روی دکمه‌های مختلف وبسایت، کلیک روی لینک یا خرید محصول را بسازید. پس با گوگل تگ منیجر می‌توانید تمامی اتفاقاتی را که توسط کاربران روی وبسایت یا در اپلیکیشن اتفاق می‌افتد ثبت کنید.

  • تعیین نوع اطلاعات ارسالی با گوگل تگ منیجر به گوگل آنالیتیکس راحت‌تر است.
  • با گوگل تگ منیجر لازم نیست که برای ساخت تگ‌ها، کد اضافه تولید کنیم. بنابراین سرعت لودینگ سایت سریع‌تر می‌شود.
  • گوگل تگ منیجر با سایر ابزارهای غیر گوگلی مثل هاتجر، مایکروسافت کلریتی یا حتی ابزارهای ایرانی (گفتینو) کار می‌کند.
  • ساخت و تست تگ‌ها در گوگل تگ منیجر سریع و به صورت لحظه‌ای است.
  • طراحی کاربری قسمت دیباگینگ (debug) برای تست تگ‌ها در گوگل تگ منیجر فوق‌العاده است.

در یادگیری گوگل تگ منیجر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای یاد گرفتن گوگل تگ منیجر باید تا حدودی با دانش فنی برنامه نویسی و همینطور اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. گوگل تگ منیجر براساس سطح دانش شما به عنوان دیجیتال مارکتر یا برنامه‌نویس، فایل‌های آموزشی هم دارد.
برای یادگیری گوگل تگ منیجر، زمان زیادی را باید کنار بگذارید. دائما باید بخوانید و به روز باشید. این نکته را هم یادتان باشد که اگر گوگل تگ منیجر را یاد گرفتید، فکر نکنید که دیگر همه چیز تمام شده. خیلی وقت‌ها، مشکلاتی در گوگل تگ منیجر به وجود می‌آید که راه حلی برایشان ندارید و باید کلی بگردید و از افراد متخصص این زمینه سوال بپرسید. حتی بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که آموخته‌های‌تان را از یاد می‌برید و دوباره باید نکته‌ای را مرور کنید.

اگر تصمیم به یادگیری گوگل تگ منیجر یاد بگیرید یا در مسیر خود آموزی تگ منیجر هستید و می‌خواهید مثل تانوس در یک چشم برهم زدن، تگ بسازید و مدیریت کنید، حتما از ما بپرسید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما یه عالمه باستانشناسی خونده. منتها بیشترین حفاری که کرده درون خودش بوده. یعنی مرتب تلاش می‌کنه همه زوایای پنهان و جالب وجودش رو کشف و دنبال کنه. به طور کلی اون عشق وافری به دنبال کردن و پیدا کردن داره.
شیما تو ادوردز - به قول گزارشگرهای کشتی- برای خودش صاحب سبکه و ضمناً دست به قلم خوبی هم داره...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف