
سئو داخلی (on page) چیست و چه تکنیکهایی دارد؟
با این جمله این مطلب را آغاز میکنیم: "گوگل با کسانی که کاربرانش را دوست دارد، دوست است." همین جمله سرآغازی برای صحبت درباره سئو داخلی است. در سالهای اخیر الگوریتمهای گوگل توسعه بسیاری پیدا کردند و صفحات وب را تحت تاثیر قرار دادند. از الگوریتم پاندا بگیرید تا الگوریتم مرغ مگسخوار! اما تکنیکهای سئو داخلی هنوز هم ساده و مستقیم هستند و برای نیاز کاربران طراحی شدند. مثلا استیو جابز برای کسب درآمد آیفون و محصولات اپل را به وجود آورد، اما تمام حرکات و نوآوریهای او در راستای پاسخ به نیاز مردم به یک گوشی هوشمند بود. سئو داخلی نیز دقیقا همین است. با منتوریکس همراه باشید تا ببینیم سئو داخلی (on page) چیست و چه تکنیکهایی دارد؟
سئو داخلی چیست؟
سئو داخلی که به سئو در سایت نیز معروف است، به روش بهینه سازی صفحات وب برای بهبود رتبه بندی موتور جستوجو و کسب ترافیک ارگانیک اشاره دارد. علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت، سئو داخلی شامل بهینه سازی تیترها، تگهای HTML (عنوان، متا و هدر) و تصاویر هستند. همچنین با اعمال این تکنیکهای داخلی نشان میدهید وب سایت شما از تخصص، اعتبار و اعتماد بالایی برخوردار است.
به زبان دیگر، سئو داخلی جنبههای مختلف یک وب سایت را گرد هم میآورد تا سایت شما در صفحه نتایج جستوجو موتورهای جستوجو مانند گوگل بهتر دیده شود.
چرا سئو داخلی اهمیت دارد؟
سئو داخلی بسیار اهمیت دارد، چون به موتورهای جستوجو کمک میکند وب سایت و محتوای آن را بفهمند و تشخیص دهند، آیا محتوایتان پاسخ کاربران گوگل را میدهد و مرتبط با کوئری آنها است یا خیر.
هرچه موتورهای جستوجو پیچیدهتر میشوند، تمرکز بیشتری بر ارتباط و معناشناسی در صفحات نتایج موتور جستوجو (SERP) به وجود میآید، به همین دلیل گوگل با انبوه الگوریتمهای پیچیده، اکنون در موارد زیر بسیار بهتر شده است:
- درک این که کاربران در هنگام تایپ یک درخواست در واقع به دنبال چه چیزی هستند.
- ارائه نتایج جستوجو مطابق با قصد کاربر (اطلاعاتی، خریدی، محلی و غیره).
سازگاری دیجیتال مارکترها با این توسعههای گوگل بسیار ضروری است. شما میتوانید با اطمینان از اینکه وب سایت و محتوای آن - چه آن چیزی که در صفحات وب برای کاربران قابل مشاهده است (متن، عکس، فیلم یا صدا) و هم عناصری که فقط برای جستجو قابل مشاهده هستند (به عنوان مثال، تگهای HTML، تیتر و غیره)، سئو داخلی را مطابق آخرین روشهای بهینه شده، توسعه داده شده و تایید شده توسط موتورهای جستوجو انجام دهید. در سئو داخلی شما بر عناصر متغیر کنترل کامل دارید و اگر تلاش خود را برای تکنیکهای درون صفحهای انجام دهید، افزایش ترافیک و افزایش حضور مشتری را مشاهده خواهید کرد. توجه دقیق به زمینهی بهبود محتوا، اعتبار و اعتماد شما، کمک میکند تا نرخ تبدیل و ترافیک ارگانیک بیشتری داشته باشید.
پیش نیازهای تجزیه و تحلیل سئو داخلی چیست؟
بهینه سازی موثر SEO on page به ترکیبی از چندین عامل نیاز دارد. اگر قصد دارید عملکرد خود را به روشی ساختار یافته بهبود بخشید، دو نکته اساسی را باید رعایت کنید، تجزیه و تحلیل و نظارت منظم. اگر فرآیند در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق از موضوعات اساسی ساخته نشود، بهینه سازی ساختار یا محتوای وب سایت منفعت بسیار کمی دارد. در برخی موارد اگر تکنیکهای سئو داخلی و تجزیه و تحلیل آن را اشتباه انجام دهید نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه شاید در رتبه بندی یک کلمه کلیدی، رتبهی بالایی نگیرید یا آن رتبه را از دست دهید. برای همین با دقت تکنیکهای سئو داخلی را انجام دهید.
تکنیکهای سئو داخلی چیست و چه کارهایی باید انجام دهیم؟
هیچ استاندارد شناخته شده جهانی برای بهینه سازی صفحات سایت وجود ندارد. با این حال، تجزیه و تحلیل و اقدامات برای اجرای سئو داخلی باید تا حد ممکن جامع باشد، تا مطمئن شویم از هر فرصتی برای بهبود رتبه بندی موتور جستوجو یا سایر KPI ها استفاده کردیم.
حتی اگر هیچ راهنمای ساده گامبهگام برای بهبود جنبههای مختلف سئو داخلی وب سایتها وجود نداشته باشد، تکنیکهای زیر سعی دارد اکثر عناصر رایج که دیجیتال مارکترها انجام میدهند را به چهار بخش اصلی دسته بندی کنند:
- سئو داخلی فنی
- محتوا
- لینک داخلی و ساختار آن
- طراحی صفحه
حال بیایید پوسته هر کدام از بخشهای اصلی تکنیکهای سئو را بشکافیم تا به خوبی بدانیم چه روشهایی را برای بهینه سازی سئو داخلی باید انجام دهیم.
1. سئو داخلی فنی
- سرعت هاست و سرور: از آنجا که زمان بارگذاری وب سایت توسط موتورهای جستوجو به عنوان بخشی از ارزیابی رتبه بندی در نظر گرفته میشود، سرعت بخشیدن به زمان پاسخ سرور قسمت مهمی از بهینه سازی سئو داخلی است. چندین راه برای بهینه سازی سرعت صفحات وجود دارد مانند استفاده نکردن از هاست اشتراکی، استفاده از عکسهایی با فرمت webp و دیگر روشهایی که سرعت بارگذاری صفحه را به زیر 4 ثانیه میرسانند.
- کد منبع: یک کد منبع کارآمد میتواند به بهبود عملکرد وب سایت کمک کند. توابع اضافی یا کدهای مختلف اغلب میتوانند حذف شوند، پس کدهای اضافی را از منبع خود حذف کنید.
- IP addresses: در حالت ایدهآل، شما همیشه باید یک آدرس IP منحصر به فرد برای هر پروژه وب داشته باشید. این امر به گوگل و سایر موتورهای جستوجو یونیک بودن وب سایت را نشان میدهد.
2. محتوا
در این بخش، سئو داخلی فقط به عناصر قابل مشاهده روی صفحه مانند متن و تصاویر اشاره نمیکند، بلکه شامل عناصری است که در ابتدا قابل مشاهده نیستند، مانند برچسبهای alt یا اطلاعات متا. در زیر تکنیکهای سئو داخلی برای محتوا را ببینید و آنها را به کار گیرید:
- محتوای متنی: برای مدت طولانی، بهینه سازی متن بر اساس چگالی کلمات کلیدی انجام میشد. اما امروزه این روش با ورود اصطلاحاتی مانند عبارات کلیدی، توجه به معنا و مفهوم، توجه به قصد کاربر از جستوجو و غیره جایگزین شده است. هدف از بهینه سازی متن همیشه باید ایجاد متنی باشد که نه تنها حول یک کلمه کلیدی ساخته شده باشد، بلکه ترکیبات اصطلاحات و کاربردهای کلمات کلیدی را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد. به این ترتیب میتوان اطمینان حاصل کرد که مطالب درباره یک موضوع را به دقیقترین و جامعترین شکل ممکن توصیف کردیم. امروزه دیگر فقط بهینه سازی متنها برای تأمین نیازهای موتورهای جستوجو کافی نیست، بلکه باید به قصد جستوجو کننده هم توجه داشت.
- علائم نگارشی: این مورد شامل استفاده از پاراگرافها، لیستهای نقطهای، تگهای عنوان اصلی (H1, H2 و...) یا بولد کردن و کج کردن کلمات متنی است.
- تصاویر: تمام تصاویر، عناصر محتوایی مهمی هستند که میتوانند بهینه شوند. آنها به افزایش ارتباط محتوا کمک میکنند و حتی تصاویر بهینه سازی شده میتوانند به تنهایی در جستوجوی تصاویر Google رتبه بندی شوند. در عین حال، عناصر تصویری میزان جذابیت یک وب سایت را برای کاربران افزایش میدهد. گالری تصاویر جذاب نیز باعث افزایش زمان ماندن در صفحه یا Time on site میشود.
- ویدئو: بیشتر موارد مربوط به تصاویر در مورد فیلمها هم صدق میکند. سئوکاران و مدیران سایت باید توجه ویژهای به محتوای سمعی و بصری ارائه شده در صفحات خود داشته باشند.
- تگهای متا: عناوین متا، به عنوان یک عنصر صفحه مربوط به رتبه بندی، و متا دسکریپشن، به عنوان یک عامل غیرمستقیم که بر CTR در صفحات نتایج موتور جستوجو تأثیر میگذارد دو مولفه اصلی سئو داخلی هستند. حتی اگر بلافاصله برای کاربران قابل مشاهده نباشند، همچنان بخشی از محتوا محسوب میشوند چون باید در کنار متنها و تصاویر بهینه سازی شوند. تگهای متا باعث میشوند تا بین کلمات کلیدی و تیترها در محتوا و تگهای استفاده شده تطابق تنگاتنگی وجود داشته باشد.
3. لینک داخلی و ساختار آن
لینک داخلی را میتوان برای راهنمایی بازدید رباتها از دامنه خود و همچنین بهینه سازی گردش در سایت برای کاربران واقعی استفاده کرد. روشهای زیر را مشاهده کنید:
- ساختار منطقی و عمق خزیدن: هدف از انجام این تکنیک سئو داخلی ساخت دقیق منوها و اطمینان از اینکه سلسله مراتب در وب سایت شامل بیش از این چهار سطح نیست، است. هرچه سایت سطح کمتری داشته باشد، رباتها با سرعت بیشتری میتوانند به همه صفحات دسترسی پیدا کند و آنها را بخزند.
- لینک سازی داخلی: نحوه مدیریت و توزیع لینکهای داخلی میتواند به افزایش ارتباط یک زیر صفحه در مورد یک کلمه کلیدی خاص کمک کند. یک نقشه سایت خوب از مهمترین اصول SEO onpage است.
- کنونیکال: به روشهای جلوگیری از محتوای تکراری با استفاده مناسب از تگ کنونیکال یا اختصاص صفحاتی با ویژگی noindex میگویند.
- ساختار URL: این تکنیک شامل بررسی این موضوع است که URL های ما با موتور جستوجو سازگار هستند یا آیا URL های موجود از نظر منطقی با یکدیگر ارتباط دارند یا خیر. همچنین میتوان به طول URL به عنوان بخشی از بهینه سازی سئو داخلی نگاه کرد.
4. طراحی صفحه
امروزه یک عامل اصلی در طراحی سایت قابلیت استفاده است. یعنی چی؟ یعنی کاربر به راحتی بتواند از سایت ما استفاده کند و تجربه کاربری خوبی را به دست آورد. از این رو، تکنیکهای زیر به کمک شما میآید:
- بهینه سازی برای موبایل: ایجاد سازگاری محتوای دسکتاپ یک وب سایت برای استفاده راحت در دستگاههای تلفن همراه مانند تلفنهای هوشمند یا تبلت را میگویند. اگر از این مورد غافل شوید، غافله روزگار را باختید.
- سایز فایلها: تصاویر یا گرافیکهای خیلی بزرگ میتوانند زمان بارگیری یک صفحه را به شدت افزایش دهند. به عنوان بخشی از سئو داخلی، سئوکاران و طراحان گرافیک باید حجم و سایز پروندهها را تا حد ممکن کوچک نگه دارند.
- اقدام به عمل: برای تحریک کاربر و تشویق او به تعامل با وب سایت، باید از عناصر خاص صفحه استفاده شود. یک اقدام به عمل خوب میتواند نرخ تبدیل شما را چند برابر کند.
نتیجه گیری
هر سئوکاری میداند، سئو داخلی چقدر اهمیت دارد، چون بدون انجام دادن روشها و تکنیکهای سئو داخلی، هر چقدر هم تلاش کنیم، نمیتوانیم رتبه خوبی بگیریم.

امیرحسین یه عشقِ فیلمِ تمام عیاره؛ از اونها که تا صبح بیدار میمونه تا سریالها رو به عنوان نفر اول زیرنویس کنه. (این نکته خیلی خوبه چون مرتب میتونی ازش برای فیلم و سریال مشورت بگیری.)
یکی دیگه از تخصصهای امیرحسین نوشتن مقدمهها و متنهای عجیب و جذابه. یعنی میتونه از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا یه مقدمه بسازه که همه رو به خودش جذب کنه...
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وبسایت منتوریکس مجاز میباشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.