سئوی خارجی (off page) چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئوی خارجی (off page) چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟


به قول مربیان فوتبال: "ما حرفمان را در زمین چمن می‌زنیم"، اما همه اقدامات در زمین فوتبال انجام نمی‌شود، بلکه آن‌ها سعی می‌کنند در خارج از زمین هم برگ برنده داشته باشند تا بازی را ببرند. برای مثال تیمی که اسپانسر بهتری داشته باشد یا در تبلیغات بهتر عمل کند، می‌تواند محبوب‌تر شود و امکانات بیشتری به دست آورد. سئو نیز فقط به سئو داخلی یا سئو بر سایت خلاصه نمی‌شود و باید سئوی خارجی (off page) هم داشته باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم بگوییم سئوی خارجی (off page) چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟ با منتوریکس همراه باشید.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی یا سئو خارج از سایت شامل فعالیت‌هایی است که خارج از وب سایت انجام می‌شود و هدف آن افزایش رتبه سایت در موتورهای جست‌وجو است. اقدامات معمول سئو خارجی شامل ایجاد بک لینک، تبلیغات، افزایش تعامل و اشتراک در شبکه‌های اجتماعی‌ست. به عبارت دیگر، سئو خارجی تمام مواردی‌ست که شما در خارج از سایت خود انجام می‌دهید تا گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، وب سایت شما را بااعتبار و مورد اعتماد ببینند.

چرا سئو خارجی برای سایت اهمیت دارد؟

موتورهای جست‌وجو برای سال‌های زیادی در تلاش بودند راهی پیدا کنند تا بهترین نتایج را به کاربران خود نشان دهند. برای دستیابی به این هدف، آن‌ها تعدادی از فاکتورهای سئو داخلی و برخی از فاکتورهای باکیفیت دیگر مانند تکنیک‌های سئو خارجی را در نظر گرفتند. سئو خارج از صفحه یا سئو خارجی به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که چگونه جهان وب (سایر وب سایت‌ها و کاربران) سایت ما را درک می‌کنند و به آن بازخورد نشان می‌دهند.

سئو خارجی شامل 4 بخش است

وب سایتی که با کیفیت و مفید است، احتمال بالایی دارد که دارای مرجع (بک لینک) از وب سایت‌های دیگر باشد. همچنین، احتمال زیادی دارد که نام این سایت یا کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی (لایک‌های فیسبوک، توییت‌ها، پین‌ها و غیره) ذکر شده باشد و کاربران در انجمن‌ها، گروه‌ها و فوروم‌های مختلف از آن‌ها نام ببرند. همه این سیگنال‌ها "چراغ سبزی" به موتورهای جست‌وجو می‌دهند تا وب سایت را در رتبه بالاتری رتبه بندی کنند.

بهینه سازی فاکتورهای رتبه بندی خارج از سایت شامل بهبود برای موتور جستجو و درک کاربر از محبوبیت، اعتبار، اعتماد و اقتدار سایت است. این امر توسط مکان‌های معتبر دیگر در اینترنت (صفحات، سایت‌ها، افراد و غیره) که به وب سایت شما لینک می‌دهند یا تبلیغ می‌کنند، انجام می‌شود و به طور موثر کیفیت مطالب را تضمین می‌کند.

مزایای سئو خارجی چیست؟

یک استراتژی موفق سئو خارجی مزایای زیر را برای دارندگان وب سایت ایجاد می‌کند:

1. افزایش رتبه: مهم‎ترین مزیت سئو خارج از صفحه افزایش رتبه در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل است. هر چقدر رتبه بالاتری داشته باشید، بازدید بیشتری نیز دارید.

2. افزایش پیج رنک: رتبه صفحه یا پیج رنک عددی بین 0 تا 10 است که اهمیت یک وب سایت را از نظر گوگل نشان می‌دهد. این سیستم توسط لری پیج و سرگئی برین (بنیانگذاران گوگل) ابداع شده است و از دلایلی است که گوگل در نمایش دادن مرتبط‌ترین صفحه به کاربر استفاده می‌کند. رتبه صفحه امروزه تنها یک عامل از بین 250+ فاکتور رتبه بندی گوگل است که برای رتبه دادن به سایت استفاده می‌کند.

3. دیده شدن بهتر: گرفتن رتبه‌های بالاتر به معنای قرار گرفتن در معرض دید بیشتر است، چون وقتی یک وب سایت در موقعیت‌های برتر قرار می‌گیرد، لینک‌های بیشتر، بازدید بیشتر و ذکر بیشتری در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران کسب می‌کند.

4. کسب اعتماد کاربر: علاوه بر موارد فوق، گوگل اخیراً مفهومExpertise،  Authority و Trustworthiness (E-A-T) را ارائه داده است که در رتبه بندی مهم است. اعتبار، اقتدار و تخصص نقش به سزایی در کسب اعتماد کاربر دارد و از نکات سئو خارجی است.

به زبان ساده، گوگل می‌خواهد وب سایت‌هایی را که تخصص، اقتدار و اعتبار بیشتری راجع به یک موضوع نشان می‌دهند را رتبه بندی کند.

سئو خارجی باید در کنار سئو داخلی انجام شود

تکنیک‌های سئو خارجی چیست؟

مانند سئو داخلی، تکنیک‌های سئو خارجی را نیز می‌توان به 4 بخش اصلی تقسیم کرد. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • لینک سازی
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • برندینگ و تبلیغات
  • نظرات مشتریان

بهینه سازی این چهار بخش که در خارج از سایت شما انجام می‌شود، باعث افزایش ترافیک سایت، کسب اعتبار و اقتدار و نرخ تبدیل می‌شوند. بیایید با هم سفری به درون این 4 بخش داشته باشیم.

1. لینک سازی

لینک سازی محبوب‌ترین و موثرترین تکنیک سئو خارجی است. اساساً، با ایجاد پیوند خارجی به سایت خود، در تلاش هستید تا حد امکان "رأی" برای اعتبار جمع کنید، تا بتوانید رقبای خود را دور زده و رتبه بالاتری کسب کنید. به عنوان مثال، اگر کسی مطلب شما را دوست دارد و در وب سایت یا بلاگش درباره مطلب شما حرف می‌زند و لینکی به آن می‌دهد، این سیگنال به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که در صفحه شما محتوای مفیدی برای کاربران وجود دارد، برای همین در طی فرآیند رتبه بندی، موتورهای جست‌وجو هنگام تصمیم‌گیری برای نمایش رتبه‌های بالا نتایج جست‌وجو، شما را در نظر خواهند داشت.

طی سال‌های گذشته مدیران سایت‌ها سعی در ایجاد لینک به وب سایت‌های خود برای کسب رتبه های بالاتر داشتند و چندین روش برای افزایش تعداد لینک از جمله مزارع لینک اختراع شد. برای همین موتورهای جست‌وجو با افزودن الگوریتم‌های مختلف و قوانین سفت و سخت سعی کردند جلوی این روش‌ها را بگیرند تا سایت‌هایی که واقعا مطالب مفیدی منتشر می‌کنند به حقشان برسند. برای همین باید بدانید لینکی که به سایت شما می‌دهند از نوع خوب است یا بد! اگر لینک بد باشد، نه تنها سودی برای سایت شما ندارد، بلکه ضرر هم خواهید کرد و در رتبه بندی، رتبه خوبی نمی‌گیرید.

2. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بخشی از سئو خارجی است و اگر بیشتر به آن فکر کنید، این روش نوعی ایجاد لینک است.

چند نکته در مورد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و سئو خارج از صفحه باید بدانید:

  1. گوگل رسماً اظهار کرده است علائم اجتماعی (مانند لایک، نظرات، اشتراک گذاری‌ها) مستقیماً بر رتبه بندی تأثیر نمی‌گذارد. دلیل اصلی این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را دستکاری کرد. از این رو این مدرک بر محبوبیت شما نمی‌شود.
  2. تقریباً تمام پیوندهایی که از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دریافت می‎کنید "nofollow" هستند، به این معنی که توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می‌شوند.
  3. ایجاد هزاران لایک مصنوعی، هیچ کمکی به وب سایت شما نمی‌کند. اما، اگر پستی در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه واقع شود یا حتی وایرال شود، تأثیر غیرمستقیمی در رتبه بندی شما خواهد داشت.
  4. پست های محبوب توسط هزاران نفر دیده می‌شود و بیشتر احتمال دارد که مدیران وب سایت از طریق وبلاگ‌های خود به پست شما لینک دهند.

شبکه اجتماعی را جدی بگیرید

روش دیگر برای فکر کردن در مورد چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد لینک، این است:

هنگامی که شما مطلبی در سایت یا وبلاگ منتشر می‌کنید، فقط توسط کاربران شما مشاهده می‌شود و تا زمانی که در نتایج بالایی رتبه بندی نشوید، هیچکس دیگری آن را نخواهد دید و صفحه شما میان میلیون‌ها صفحه دیگر گم خواهد شد. از طرف دیگر، اگر هر یک از پست‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنید، به احتمال زیاد افراد بیشتری آن را می‌خوانند و این امکان وجود دارد که برخی از افراد به آن لینک دهند.

اگر می‎خواهید یک گام جلوتر بردارید، می‌توانید به جای نمایش پست‌های خود به مخاطبان عام، کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به منظور هدف قرار دادن افرادی که به احتمال زیاد به پست شما لینک دهند، بهینه کنید. به طور خلاصه، شبکه‌های اجتماعی در صورت استفاده صحیح می‌توانند به طور غیر مستقیم به سئو خارجی شما کمک کنند.

3. برندینگ و تبلیغات

گوگل برندها را دوست دارد  و ترجیح می‌دهد وب سایت‌های دارای برند را در بالای نتایج رتبه بندی کند. دلیل این رفتار از طرف گوگل نیز همان E-A-T است که در بالا توضیح دادیم. برندها معمولا قابل اعتمادتر هستند و احتمالاً مورد اعتماد کاربران قرار خواهند گرفت و این به معنی تجربه کاربری بهتر و شادتر بودن کاربران گوگل است. تفاوت برندینگ و تبلیغات با ایجاد لینک و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در این است که ذکر نام تجاری لزوماً لینکی به شما نمی‌دهد. این می‌تواند تنها نام بردن از اسم سایت شما در یک فوروم، مقالات، بررسی‌ها یا شبکه‌های اجتماعی باشد.

خزنده‌های گوگل این سیگنال‌ها را انتخاب کرده و بر اساس آن ارزیابی کنند. بدین وسیله آن‌ها می‌فهمند نام برند شما چیست تا در کلمات کلیدی مرتبط شما را رتبه بندی کنند. به عنوان بخشی از استراتژی سئو خارجی باید هرگونه ذکر مثبت از وب سایت، محصولات یا نویسندگان را دنبال کنید و مطمئن شوید که به نظرات منفی یا گمراه کننده پاسخ می‎دهید. اگر آدرس سایت را به نام تجاری شما پیوند دهند نیز، بسیار عالی می‌شود.

4. نظرات مشتریان

نظرات مشتریان که برای کسب‌وکار، وب سایت، خدمات یا بررسی محصولات شما باشد، می‌تواند در رتبه بندی شما نقش مهمی داشته باشند. نظرات موثرترین روش سئو خارجی برای بازاریابی آنلاین محلی هستند. در اکثر نظرات تگ "nofollow" به لینک‌ها ضمیمه شده است اما اگر نظرات مشتریان ازYelp،  TrustPilot و Google my bussines و غیره باشد، می‌تواند بر رتبه بندی محلی شما تأثیر مثبت بگذارد. گوگل به نظرات مشتریان اعتماد دارد و از آن‌ها به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می‌کند.

بنابراین، اگر کالا یا خدماتی می‌فروشید، مشخصات کسب و کار خود را در همه وب سایت‌های معتبر منتشر کنید و تا کاربران درباره آن‌ها نظر دهند.

نتیجه گیری

سئو خارجی به همان اندازه سئو داخلی و سئو فنی مهم است. اگر می‌خواهید سئو شما موفقیت‌آمیز باشد، باید هر دو نوع را به خوبی انجام دهید. وقتی به لینک سازی فکر می‌کنید، راه ساده را انتخاب نکنید، اما سعی کنید از سایت‌های معتبر بک لینک بگیرید. هر چقدر سایتی که به شما لینک بدهد، معتبرتر باشد، شما نیز معتبرتر خواهید شد. در گذشته، می‌توانستید به راحتی هزاران لینک دریافت کرده و از رتبه بالاتری برخوردار شوید، اما امروزه این خبرها نیست و باید سعی و تلاش بسیاری کنید. سئو و تکنیک‌های سئو خارجی را به صورت مداوم انجام دهید تا افزایش رتبه چشمگیری را شاهد باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

امیرحسین یه عشقِ فیلمِ تمام عیاره؛ از اون‌ها که تا صبح بیدار می‌مونه تا سریال‌ها رو به عنوان نفر اول زیرنویس کنه. (این نکته خیلی خوبه چون مرتب می‌تونی ازش برای فیلم و سریال مشورت بگیری.)
یکی دیگه از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذابه. یعنی می‌تونه از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا یه مقدمه بسازه که همه رو به خودش جذب کنه...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف