گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟


کارشناس دیجیتال مارکتینگ بدون شناخت و قدرت استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، کارشناس دیجیتال مارکتینگ نیست. اما گوگل آنالیتیکس چی هست؟ از بهترین ابزارهای رایگان و قوی برای داده‌گیری و تحلیل داده‌ها. قضیه پیچیده شد؟ ساده‌ترش می‌کنیم. با این ابزار قدرتمند می‌فهمیم چند نفر به سایت ما آمده‌اند، چند نفر خرید کردند؟ چند نفر سبد خرید را به امان خدا رها کردند و رفتند، در لحظه، چند نفر روی سایت هستند و از کدام صفحات بازدید می‌کنند و حتی نوع مرورگرشان چه بوده. همه‌ی این کارها و فراتر از آن به قول «بازلایتیر» داستان اسباب‌ بازی‌ها با گوگل آنالیتیکس انجام می‌شود.

شما تحقیق کلمات کلیدی‌تان را برای توسعه‌ی مطالب وبسایت‌تان انجام داده‌اید، کلی محتوای قوی و پرمخاطب نوشته‌اید، تمامی محصولات فروشگاه اینترنتی‌تان با بهترین عکس‌ها و نوشته‌ها بارگزاری کردید و منتظر می‌مانید، منتظر می‌مانید و.... منتظر می‌مانید! و هیچ اتفاقی نمی‌افتد!
بر سر سایت چه بلایی آمده که با وجود آن همه تلاش برای تولید محتوا و ساخت فروشگاه، خبری از فروش نیست؟ در همین لحظه است که باید سراغ ابزارهای تحلیلی وبسایت مثل گوگل آنالیتیکس بروید.

همیشه یادتان باشد، اولین کاری که بعد از ساخت وبسایت‌تان انجام می‌دهید، درست کردن گوگل آنالیتیکس آن باشد. این کار را به عنوان یکی از موارد مهم چک لیست ساخت سایت بنویسید.

این مطلب مخصوص کسانی است که می‌خواهند کار با گوگل آنالیتیکس را به تازگی شروع کنند و هنوز اطلاعات پایه‌ای از این ابزار ندارند. بنابراین اگر شما تجربه‌ی کار با گوگل آنالیتیکس را دارید، ممکن است این مطلب برای‌تان جذابیت کمتری داشته باشد. 

گوگل آنالیتیکس چیست؟

اگر بخواهیم Google Analytics را با تعریف گوگل پیش می‌بریم، می‌شود ابزاری رایگان مبتنی بر بستر اینترنت که 14 سال از عمرش می‌گذرد و در این عمر گرانمایه‌ کلی آپدیت و تغییر و تحولات داشته؛ تغییراتی که باعث قوی‌ شدنش در بازار ابزار تحلیلی اینترنتی شده.
خلاصه گوگل آنالیتیکس به صاحبان وبسایت‌ها، اپلیکیشن و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ (سئو، گوگل ادز و محتوا) کمک می‌کند تا براساس رفتار کاربرانی که به سایت و اپلیکیشن سر می‌زنند، استراتژی‌های متفاوتی لحاظ کنند، در ساخت تبلیغات بهتر عمل کنند و ارزیابی بهتری از محتواها داشته باشند.

محیط کاربری گوگل آنالیتیکسبعد از نصب گوگل آنالیتیکس روی وبسایت یا اپلیکیشن، به چنین صفحه‌ای خواهید رسید که اطلاعات کاربران بازدیدکننده را خواهید دید.

اگر هنوز متوجه کار دقیق گوگل آنالیتیکس نشدید، بهتر است با این مثال کار را پیش ببریم. فرض کنیم که من دنبال رمان زبان اصلی مجموعه هری پاتر می‌گردم. (البته این قضیه مثال نیست و واقعا دنبال سری زبان اصلی‌ هری پاتر هستم). در گوگل همین عبارت را تایپ می‌کنم و بعد از دیدن صفحه‌ی نتایج، یکی از سایت‌ها را که معروف‌تر و معتمدتر است، انتخاب می‌کنم. روی آن کلیک می‌کنم و وارد صفحه‌ی سری کتاب هری پاتر می‌شوم.

مسیر مشتری در خرید آنلایناین هم صفحه‌ای که قرار است بررسی‌اش کنم.

کمی در صفحه می‌گردم، قیمت کتاب را می‌بینیم، اطلاعات تکمیلی‌اش را می‌خوانم، عکس‌هایش را با دقت بررسی می‌کنم و تصمیمم را می‌گیرم. روی دکمه افزودن به سبد کلیک می‌کنم و بعد از وارد کردن اطلاعات شخصی و حساب بانکی، خریدم را انجام می‌دهم. تمام این روندی که از خرید کتاب هری پاتر برای‌تان نوشتم، تحت عنوان سفر مشتری تعریف می‌شود. یعنی این مسیر و سفری بود که من طی کردم تا به خرید کتاب موردعلاقه‌ام برسم. در دیجیتال مارکتینگ، از این تجربه‌ی خرید من تحت عنوان «مسیر مشتری» یا «سفر مشتری» (Customer Journey) یاد می‌شود. یعنی تمامی مراحلی که کاربر در اینترنت دنبال کالا، محصول یا مطلب موردنظرش می‌گردد، چه فرآیندی را طی می‌کند، چه نیازهایی باعث این فعالیت شده، چطور به وبسایت رسیده، چه نگرانی‌هایی داشته و خلاصه هرچیزی که در مسیر خریدش اتفاق می‌افتد را شامل می‌شود.

حالا ربط برنامه سفر مشتری یا مسیر مشتری با گوگل آنالیتیکس چیست؟ در حقیقت، گوگل آنالیتیکس با رصد رفتار کاربران روی سایت شما، کمک‌تان می‌کند که این مسیر را ببینید، معایبش را پیدا کنید، نقاط قوت سایت‌تان را بشناسید، مطلع شوید که کاربران چه صفحاتی را بیشتر می‌بینند، از چه طریقی وارد وبسایت شما شدند (جستجو در اینترنت، تبلیغ، اینستاگرام و...)، چه خریدهایی انجام دادند، در کدام مرحله یا صفحه از خرید، پشیمان شدند و کاری انجام ندادند. تمام این فعالیت‌ها توسط گوگل آنالیتیکس ضبط می‌شود.

گوگل آنالیتیکس از ابزارهای تحلیل وب (Web Analytics) است. در بحث تحلیل وب، اطلاعات ورودی به هر وبسایتی، جمع آوری و طبقه‌بندی می‌شود و بعد با معیارهای اندازه‌گیری مشخصی، تحلیل می‌شوند.

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم، گوگل آنالیتیکس کمک‌تان می‌کند اطلاعات خیلی دقیقی از کاربران‌تان داشته باشید و از این اطلاعات برای پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی‌تان استفاده کنید. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با گوگل آنالیتیکس می‌توانند عملکرد کانال‌های ورودی به سایت‌شان را بررسی کنند. مثلا متوجه شوند که از کدام کانال ورودی، کاربران بیشتری به سایت می‌آیند تا براساس آن بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند. کمک به بهینه‌سازی وبسایت و عملکرد بهتری در فروش و تبدیل کاربران به ایجاد مشتریان از کارهایی است که می‌توان با گزارش‌های گوگل آنالیتیکس بدست آورد.

حالا که حرف از گزارش شد، سراغ دلیل دوم استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌رویم. با گوگل آنالیتیکس می‌توانید گزارش‌های شفاف و در عین حال راحتی از وبسایت‌تان بسازید. نیاز به پیچیدگی خاصی نیست و شما تنها با انتخاب مواردی که برای‌تان مهم است، می‌توانید گزارش بگیرید.

مثلا می‌توانید گزارشی به اسم Audience Report بگیرید که در آن راجع به خصوصیات کاربران‌تان (از جنسیت و وضعیت شغلی گرفته تا سیستم عامل موبایل‌شان) اطلاعات بیشتری کسب کنید یا اینکه از گزارش Conversion استفاده کنید تا متوجه شوید در بازه‌ی زمانی 10 روز گذشته، چند نفر از چه کانال‌های ورودی به سایت، از محصولی خاص خرید کردند.

دلیل سوم هم باز به همان قضیه‌ی سفر مشتی برمی‌گردد. شما می‌توانید با گوگل آنالیتیکس، قصه‌ی مشتریان و کاربران‌تان را بسازید و بازگو کنید. با خواندن گزارش‌ها و تحلیل‌شان، قصه‌ها را برای صاحب کسب و کاری که برایش کار می‌کنید یا سرپرست تیم مارکتینگ بگویید.
یادمان باشد که علت اصلی استفاده‌ی این ابزارها، نزدیک‌تر شدن به کاربران اینترنتی، پا در کفش آن‌ها گذاشتن و بهبود تعامل با آن‌هاست. از این طریق شما مراحل رسیدن به هدف‌تان را آسان‌تر کنید. هر هدفی می‌توانید داشته باشید: افزایش فروش عطر زنانه، ثبت نام خبرنامه، بازدید 1000 نفر از سایت در یک هفته، دانلود اپلیکیشن، دانلود کتاب الکترونیکی و....

Adobe Analytics، Woopra، Kissmetrics، Webtrends و Piwik از دیگر ابزارهای تحلیل وب هستند که کارشان مثل گوگل آنالیتیکس است و یک جورهایی رقیبش حساب می‌شوند.

به جز 3 دلیل اصلی که گفتیم، چند مورد دیگر هم هستند که انگیزه‌ی شما برای استفاده از Google Analytics خواهند بود. به خاطر این موارد است که خیلی‌ها سراغ ابزارهای تحلیل وب دیگری که معرفی کردیم نمی‌روند.

  • دو نسخه رایگان و پولی دارد؛ اما مطمئن باشید نسخه‌ی رایگان به قدری کامل است که نیازی به خرید نسخه‌ی پولی‌اش نخواهید داشت.
  • نصب و اتصال گوگل آنالیتیکس به وبسایت خیلی راحت است.
  • طراحی کاربری و تجربه‌ی کاربری خوبی دارد و اصطلاحا User-Friendly است.
  • قابلیت اتصال آسانی با سایر محصولات گوگل مثل Google Ads دارد.
  • از ترافیک‌های غیر گوگلی مثل فیسبوک، یاهو و بینگ هم اطلاعات خوبی جمع‌آوری می‌کند.

گوگل آنالیتیکس چطور نصب می‌شود؟

Google Analytics برای جمع‌آوری داده‌های ورودی به سایت، از یک Tracking Code استفاده می‌کند. بعد از ساخت حساب گوگل آنالیتیکس که خیلی هم ساده است و فقط نیاز به وارد کردن ایمیل و آدرس سایت دارد، باید tracking code را در Source وبسایت‌تان بگذارید. اگر خودتان به این قسمت دسترسی دارید، می‌تواند کد را وارد کنید اما اگر هنوز دانش فنی لازم را ندارید، از تیم فنی وبسایت‌تان بخواهید تا این کار را برای‌تان انجام دهد.

ترکینگ کد گوگل آنالیتکیسبعد از نصب گوگل آنالیتیکس، کدی شبیه این تصویر را باید در وبسایت‌تان قرار دهید.

حالا بعد از گذاشتن tracking code، هربار که کاربری وارد سایت شما شود، اطلاعاتش درجا به گوگل آنالیتیکس مخابره می‌شود و شما می‌توانید او را رصد کنید. البته منظورمان از رصد کردن، جاسوسی نیست بلکه تمام اعمالی که کاربر روی سایت شما انجام می‌دهد، قابل رصد است. مثلا در کدام صفحه است، چه چیزی خریده و....

قبل از اینکه سراغ قسمت بعدی برویم، باید از به روزرسانی جدید گوگل آنالیتیکس هم بگوییم که به Google Analytics 4 معروف است. این به روزرسانی در اکتبر 2020 از طرف گوگل اعلام شد و قرار است از این به بعد، تمامی دارندگان حساب Google Analytics، به نسخه‌ی GA4 هم دسترسی داشته باشند. برای اینکه راجع به این به روزرسانی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب هرچیزی که باید از آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس 2020 بدانید سری بزنید.

سوالات متداول Google Analytics

در این مطلب قصد نداریم راجع به اصطلاحات پرکاربرد گوگل آنالیتیکس بگوییم یا این‌که بخش‌هایش را معرفی کنیم و کار با هرکدام‌شان را آموزش بدهیم. واقعیتش این است که نوشتن از اصطلاحات گوگل آنالیتیکس، مطلب پر و پیمانی می‌طلبد که نیاز به مثال‌های فراوان دارد. در این قسمت، فقط می‌خواهیم به شمایی که هنوز در اول راه گوگل آنالیتیکس هستید و کلی سوال راجع به این ابزار دارید، کمک کنیم. بنابراین سوالات متداولی از گوگل آنالیتیکس برای‌تان نوشته‌ایم، با این حال در صورت داشتن هر سوالی از Google Analytics، آن را در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

آیا گوگل آنالیتیکس در ایران قابل استفاده است؟ فیلتر نیست؟

با این‌که گوگل آنالیتیکس در ایران فیلتر است و شما برای استفاده از آن باید VPN داشته باشید، اما می‌توانید وبسایت‌تان را به آن متصل کنید و از ویژگی‌هایش استفاده کنید. بنابراین خیال‌تان راحت باشد.

آیا دامنه ir روی گوگل آنالیتیکس نصب می‌شود؟

بله، این امکان وجود دارد که وبسایتی با دامنه‌ی ir را روی گوگل آنالیتیکس تعریف کنید.

گوگل آنالیتیکس را می‌توانم روی سایت‌های دیگری به جز سایت خودم نصب کنم؟

در صورت داشتن دسترسی کامل به منبع سایت (Source) می‌توانید گوگل آنالیتیکس بسازید و tracking code را در آن وبسایت بگذارید. در غیر این صورت نمی‌توانید روی هر وبسایتی که دوست داشتید، این کار را انجام دهید.

آیا گوگل آنالیتیکس قابلیت نصب روی وردپرس را دارد؟

بله. Tracking code گوگل آنالیتیکس در هر وبسایتی و با هر سیستم مدیریت محتوایی (وردپرس، جوملا و...) قابل نصب است. حتی در وردپرس، افزونه یا پلاگین‌هایی مخصوص گوگل آنالیتیکس و گذاشتن کدهای اضافی هست که می‌توانید آن‌ها را از مخزن وردپرس دانلود کنید و به وبسایت‌تان اضافه کنید.

برای یاد گرفتن گوگل آنالیتیکس حتما باید وبسایت داشته باشم؟

برای اول کار و یادگیری لازم نیست که وبسایت داشته باشید. اما اگر بخواهید در آینده روی گوگل آنالیتیکس به عنوان ابزاری برای ارتقای شغل‌تان حساب باز کنید، بهتر است با داده‌های واقعی سر و کار داشته باشید. با این حال، گوگل برای آموزش Google Analytics از حساب دموی گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کند که می‌توانید از مسیر زیر به آن دسترسی داشته باشید:
نسخه دمو گوگل آنالیتیکس

آیا گوگل آنالیتیکس روی سایت‌های فروشگاهی هم قابل نصب است؟

روی وبسایت‌های e-commerce هم می‌توانید گوگل آنالیتیکس را نصب کنید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما یه عالمه باستانشناسی خونده. منتها بیشترین حفاری که کرده درون خودش بوده. یعنی مرتب تلاش می‌کنه همه زوایای پنهان و جالب وجودش رو کشف و دنبال کنه. به طور کلی اون عشق وافری به دنبال کردن و پیدا کردن داره.
شیما تو ادوردز - به قول گزارشگرهای کشتی- برای خودش صاحب سبکه و ضمناً دست به قلم خوبی هم داره...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف