رایج‌ترین اصطلاحات گوگل ادز برای تازه‌کارها
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

رایج‌ترین اصطلاحات گوگل ادز برای تازه‌کارها


اگر قرار باشد به عنوان کارشناس گوگل ادز کارتان را شروع کنید یا این‌که در مقام مدیر کسب و کار و بازاریابی شرکت‌تان، از اصطلاحات و عبارات گوگل ادز، سر دربیاورید، این مطلب مخصوص شماست. اینجا درست مثل دیکشنری گوگل ادز است. قرار است مهم‌ترین، پرکاربردترین و جنجالی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز را با هم مرور کنیم. 

قبل از این‌که برویم سر اصل مطلب و راجع به اصطلاحات و کلمات کاربردی تبلیغات در گوگل بگوییم، باید به نکته‌ی مهمی اشاره کنیم. شاید قبل از رسیدن به اینجا، مطالبی راجع به مفاهیم گوگل ادز به زبان فارسی در وبسایت‌های دیگر خوانده باشید که در آن‌ها ترجمه‌هایی نه چندان واضح و مشخص از اصطلاحات گوگل ادز انجام شده باشد. قصد ما این نیست که مانند سایر مطالب، یک سری ترجمه‌ی صرف برای شما بنویسیم. نکته‌ای که باید در یادگیری گوگل ادز یادتان بماند این است که خواندن و یاد گرفتن اصطلاحات گوگل ادز و به طور کلی تمامی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مثل گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، قرار نیست حتما به فارسی باشد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، لازم نیست حتما به زبان فارسی کلمات را بخوانید. توصیه‌ی ما برای یادگیری مطالب این است که حتما آن‌ها را به انگلیسی بلد باشید تا برای دیدن فیلم‌های آموزشی به زبان اصلی و کار با گوگل ادز، به سختی نیفتید.

Google Ads 

گوگل اَدز (گوگل ادوردز سابق Google adwords) ترکیب دو کلمه‌ی Google و Advertisment است که به سیستم یکپارچه تبلیغات آنلاین گوگل اطلاق می‌شود. در این سیستم، نمایش تبلیغات مبتنی بر پرداخت هزینه براساس کلیک روی تبلیغات، خرید محصول یا نمایش بنرهای تبلیغاتی است. در اصل گوگل ادز از پلتفرم‌های تبلیغاتی کلیکی است که محل نمایشش در موتور جستجوی گوگل و وبسایت‌های همکار گوگل، یوتیوب و اپلیکیشن‌های موبایل است.

شبکه جستجوی متنی گوگل: Google Search Network

شبکه جستجوی گوگل که به اختصار GSN نامیده می‌شود، همان موتور جستجوی گوگل است. تبلیغات در GSN به صورت متنی نشان داده می‌شود.

شبکه تصویری گوگل: Google Display Network

شبکه تصویری گوگل که مخفف GDN است، شامل یوتیوب و سایر وبسایت‌های وابسته به گوگل است که تبلیغات را به صورت تصویری (بنرهای تبلیغاتی و ویدئویی) نمایش می‌دهد. 

کمپین: Campaign

معنی اصلی کمپین یعنی مجموعه‌ای از تلاش‌ها و عملیات برای رسیدن به هدفی مشخص که البته در مسائل نظامی کاربرد دارد. با این حال در تبلیغات هم همین معنی را می‌دهد، یعنی مجموعه‌ای از ساز و کارهای از پیش برنامه‌ریزی شده برای انجام کاری مشخص تا به هدف و نیاز موردنظر برسیم.

کمپین در گوگل ادز

کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی، گروه‌های تبلیغی و بودجه‌ی معین هستند.اهداف کمپین در گوگل ادز هم می‌تواند متنوع باشد: خرید، افزایش ترافیک، افزایش آگاهی یا نصب اپلیکیشن.

نوع کمپین: Campaign Type

نوع کمپین در گوگل ادز یعنی انتخاب محل نمایش تبلیغات کمپین و نوع آن. مثلا تصویری باشد (Display) یا متنی (Search). کمپین Display شامل بنرها و ویدئوهای تبلیغاتی است و کمپین‌ Search به صورت متنی و کلمه نوشته می‌شود و در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. 

گروه تبلیغات (اد گروپ): Ad groups

در هر کمپین گوگل ادز می‌توان یک یا چند گروه تبلیغی (Ad Group) ساخت. ad group شامل متن‌های تبلیغ، کلمات کلیدی و تنظیمات موردنظر شماست. 

کلمات کلیدی: Keywords

کلمات کلیدی در گوگل ادز، کلماتی هستند که شما می‌خواهید تبلیغ شما به محض جستجوی آن‌ها در گوگل نمایش داده شوند.

ساختار گوگل ادزاین تصویر به خوبی ساختار و محل قرارگیری کمپین، اد گروپ و کلمات کلیدی در گوگل ادز را نشان می‌دهد.

کلمه کلیدی منفی: Negative Keyword

شما با گذاشتن «-» پشت یک کلمه‌ی کلیدی مثل «کفش اسپرت مردانه»، به گوگل ادز می‌گویید که اگر کسی این کلمه را جستجو کرد، تبلیغ‌تان را نشانش ندهد. انتخاب کلمه کلیدی منفی از ترفندهای بهینه‌سازی کمپین‌های گوگل ادز است.

انواع کلمات کلیدی: Match Type Keywords

کلمات کلیدی در گوگل ادز، انواع مختلفی دارند. مثلا شما می‌توانید کلمه‌ی کلیدی «ساعت مچی زنانه» را به 4 نوع مختلف تعیین کنید تا براساس آن، تبلیغ‌تان نمایش داده شود. شناخت و استفاده درست از Match type کلمات کلیدی، کار مهمی در تبلیغات گوگل ادز است.

کلمه کلیدی تطبیق عبارتی: Phrase Match Keyword

کلمه کلیدی phrase match (کلمه کلیدی تطبیق عبارتی) یعنی کلمه‌ای که اگر کاربری دقیقا همان را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود اما ممکن است که قبل و بعد از کلمه کلیدی، عبارت یا کلمه‌ی دیگری هم نوشته باشد.

کلمه کلیدی تطبیق گسترده: Broad Match Keyword

کلمه کلیدی broad match (کلمه کلیدی تطبیق گسترده) یعنی کلمه‌ای که اگر کاربری مترادف، هم معنا یا نزدیک به آن را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود.

کلیدی کلیدی تطبیق دقیق: Exact Match Keyword

کلمه کلیدی exact match (کلمه کلیدی تطبیق دقیق) یعنی کلمه‌ای که اگر کاربری «فقط» آن را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود؛ بدون کلمه پس و پیش، بدون مترادف یا هم معنا و حتی با غلط املایی.

کلمه کلیدی تطبیق کنترلی: Broad Match Modified Keyword

کلمه کلیدی broad match modified (کلمه کلیدی تطبیق کنترلی) شبیه کلمه کلیدی broad match است با این تفاوت که با گذاشتن + کنار کلمه موردنظر، به گوگل می‌گویید که اگر این کلمه در جستجوی کاربر بود، تبلیغ را نشان دهد.

تعداد جستجو کلمات و عبارات: Search Volume

مقدار یا تعداد جستجوهایی که در ارتباط با یک کلمه کلیدی یا عبارت موردنظر در یک بازه‌ی زمانی (هفتگی، ماهانه، سالانه) انجام می‌شود.

تعداد جستجوی کم: Low Search Volume

وقتی عبارت یا کلمه‌ای به تعداد خیلی کمی در یک بازه‌ی زمانی جستجو می‌شود، low search volume است.

رتبه تبلیغ: Ad Rank

رتبه تبلیغ (ad rank) رتبه یا مرتبه‌ای است که توسط گوگل ادز و براساس هزینه، کیفیت تبلیغ، ctr و ربط داشتن تبلیغ با محتوای صفحه به کل تبلیغ داده می‌شود.

امتیاز کیفی تبلیغ: Quality Score

امتیاز کیفی تبلیغ (QS)، امتیاز و اعتباری است که براساس انتخاب درست کلمات کلیدی، ارتباط آن‌ها با متن تبلیغ، کیفیت صفحه فرود (landing page) و ctr تخمین زده می‌شود.

رتبه میانگین تبلیغ: Average Position

رتبه‌ی میانگین تبلیغ، آن رتبه‌ای است که هنگام نمایش تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌بینیم. مثلا رتبه یا پوزیشن 3 تبلیغ، نشانگر این است که تبلیغ در صفحه اول و در سومین رتبه بوده.

ایمپرشن یا نمایش تبلیغ: Impressions

ایمپرشن (Impr.) یعنی تعداد نمایش تبلیغ در موتورهای جستجو یا شبکه تصویری گوگل.

کلیک: Click

کلیک یعنی هربار که کاربری بعد از دیدن تبلیغ، روی آن کلیک کند.

نرخ کلیک یا سی تی آر: Click Through Rate- CTR

نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش تبلیغ (impression) که به صورت درصدی نشان داده می‌شود.

کلیک بی ارزش: Invalid Clicks

کلیک‌هایی که توسط ربات‌ها یا نرم‌افزارهای مخرب به صورت خودکار روی تبلیغات می‌شود، به عنوان کلیک‌های بی‌ارزش شناخته می‌شوند.

درصد سهم نمایش تبلیغ: Impression Share

درصد سهم نمایش تبلیغ یا ایمپرشن شِر، نسبت تعداد نمایش‌های تبلیغ به کل تعداد ایمپرشنی است که تبلیغ می‌توانسته نشان داده شود.

کانورژن یا تبدیل: Conversion

کانورژن (conversion) یا تبدیل هر نوع فعالیتی است که کاربر بعد از دیدن تبلیغ شما انجام می‌دهد: خرید، عضویت در خبرنامه، کلیک روی دکمه ادامه مطلب و....

نرخ تبدیل: Conversion Rate

نرخ کانورژن یا نرخ تبدیل، نسبت تعداد کانورژن انجام شده به تعداد کل کاربران که تبلیغ را دیده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند.

متن تبلیغ: Ad Copy

متن تبلیغ (ad copy)، شامل آدرس صفحه فرود، عنوان، متن توصیفی از مزایا و ویژگی‌های مهم کسب و کار شماست که تبلیغش می‌کنید.

فضای مزایده تبلیغ: Ad Auction

زمانی که چندین تبلیغ از جمله تبلیغ شما در محیطی به اسم مزایده (Auction) برای بدست آوردن رتبه‌ی بهتر و نمایش در موتور جستجوی گوگل شرکت می‌کنند.

تبلیغ top یا در صفحه اول: Top ad

تبلیغ top، آن تبلیغی است که در صفحه‌ی اول موتور جستجوی گوگل و در میان 3 نتیجه اول صفحه نشان داده می‌شود.

تبلیغات کناری: Side ad

تبلیغات بنری که در کنار صفحات وبسایت‌ها نشان داده می‌شود، side ad هستند.

دکمه فراخوان: Call to Action - CTA

Call to Action یا دکمه فراخوان یا اقدام به عمل، شامل کلیه‌ی دکمه‌هایی است که در صفحات وب یا اپلیکیشن به کار می‌رود تا خواننده یا مخاطب را به انجام کاری ترغیب کند: ثبت نام در خبرنامه یا وارد کردن شماره تلفن.

تبلیغات داینامیک متنی گوگل: Dynamic search ads

تبلیغات داینامیک گوگل ادز، تبلیغاتی هستند که توسط خودِ گوگل و براساس متن صفحه فرود مورد نظر ما و کلمات کلیدی که انتخاب کردیم، ساخته می‌شود.

Mobile ad

تبلیغاتی که در گوشی‌های موبایل نمایش داده می‌شوند، مثل بنرها یا ویدئوهای 10 ثانیه‌ای در اپلیکیشن‌ها.

عنوان تبلیغ یا هدلاین: Headline

هدلاین یا تیتر، اصلی‌ترین قسمت متن تبلیغ در گوگل ادز است که باید از کلمات کلیدی در آن استفاده شود.

صفحه فرود: Landing Page

لندینگ پیج (landing page) یا صفحه فرود یک صفحه‌ی اینترنتی است که برای هدف خاصی مثل کمپین تبلیغاتی، پر کردن فرم خبرنامه، ثبت نام در سایت یا مشخصات افراد ساخته می‌شود.

آدرس تبلیغ: Destination URL

آدرس نهایی در متن تبلیغ، همان آدرسی است که می‌خواهیم فرد بعد از کلیک روی تبلیغ به آن صفحه برود.

Display URL

آدرس تصویری در متن تبلیغ، همان آدرسی است که هنگام نمایش تبلیغ در موتور جستجوی گوگل کاربر می‌بیند و می‌تواند آدرس لندینگ پیج (Destination URL) نباشد.

اکستنشن گوگل ادز یا افزونه گوگل ادز: Ad extensions

اکستشن‌های تبلیغ گوگل ادز، امکانی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات اضافی مثل شماره تلفن، قیمت و امتیاز به تبلیغ اضافه کرد.

افزونه تماس تبلیغ: Call Extension

اکستنشن تماس در تبلیغات گوگل ادز، امکانی است که با آن افراد می‌توانند با کلیک روی شماره تلفن کنار تبلیغ، تماس مستقیم داشته باشند.

افزونه Callout Extension

اکستنشن callout تبلیغات گوگل ادز، متن‌هایی با محدودیت 25 کاراکتری هستند که می‌توانید مزیت رقابتی و ویژگی کسب و کارتان را در آن بنویسید.

افزونه اسنیپت گوگل ادز: Structured Snippet Extension

اکستشن‌های اسنیپت تبلیغات گوگل ادز، نوع و شیوه ارائه محصول و خدمات شما را نشان می‌دهند.

بهینه سازی تبلیغ گوگل ادز: Optimization

بهینه‌سازی تبلیغات گوگل ادز یعنی بازی با متن تبلیغ، هدلاین یا عنوان تبلیغ و تغییر جملات برای بدست آوردن نتیجه بهتر در تبلیغ.

بودجه روزانه تبلیغ: Daily budget

بودجه روزانه یعنی هزینه‌ای که مایل هستید برای تبلیغات خود در گوگل ادز در طی یک روز پرداخت کنید.

استراتژی پیشنهاد گوگل ادز: Bid Strategy

استراتژی پیشنهاد یا bid، یعنی انتخاب یک نوع سیستم پرداخت برای کلمات کلیدی. مثلا مایل هستید که برای کلیک روی هر کلمه کلیدی چقدر و چطور پرداختی داشته باشید.

CPC

Cost Per Click از شیوه‌های مرسوم پرداخت هزینه برای کلمات کلیدی است؛ یعنی پرداخت هزینه براساس کلیک.

CPM

Cost Per Thousand Impression یعنی پرداخت هزینه به ازای هر 1000 عدد بازدید یا نمایش تبلیغ.

CPA

Cost Per Action یعنی پرداخت هزینه به ازای هر کانورژن (به جای کلیک)

vCPM

Viewable Cost Per Thousand Impression یعنی پرداخت هزینه به ازای هر 1000 نمایش تبلیغ دیده شده توسط کاربر

نرخ بازگشت سرمایه: ROI

Return on Investment نرخ بازگشت سرمایه است. یعنی چقدر از هزینه‌ای که در گوگل ادز کردید، سود کردید.

جامعه هدف: Audience

جامعه مخاطب یا جامعه هدف در گوگل ادز، گروهی هستند که می‌خواهیم تبلیغ را به آن‌ها نمایش دهیم مثلا زنان خانه‌دار، پسران نوجوانی که فوتبالیست هستند یا مردان متاهل.

Lead

گرفتن سرنخ از مشتریان (lead) یعنی ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز برای گرفتن اطلاعاتی مثل شماره تلفن، سن، میزان تحصیل یا نوع رفتار خریدشان برای مراحل بعدی تبلیغات.

محدودیت نمایش تبلیغ: Frequency Capping

ایجاد محدودیت برای نمایش تعداد دفعات تبلیغات به هر نفر، مثل هر کاربری بیشتر از 3 بار تبلیغ را در روز نبیند.

تعداد نمایش تبلیغ: Frequency

تعداد دفعاتی که یک کاربر تبلیغ را در display یا search گوگل می‌بیند.

Placement

ویژگی placement در تبلیغات تصویری گوگل یعنی جاهایی که تبلیغ تصویری (بنرهای تبلیغاتی) می‌توانند نمایش داده شوند: روی ویدئو، در بالای وبسایت یا اپلیکیشن

ریمارکتینگ: Remarketing

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد یعنی نمایش دوباره تبلیغات به افرادی که قبلا تبلیغ ما را دیده‌اند تا برای خرید یا کانورژن ترغیب شوند.

لیست ریمارکتینگ: Remarketing List

لیست ریمارکتینگ شامل کاربرانی است که قبلا تبلیغ ما را دیده‌اند یا اینکه کانورژن (عمل خاصی) بعد از دیدن تبلیغ ما انجام داده‌اند: خرید، پر کردن فرم خبرنامه یا پر کردن سبد خرید و رها کردنش.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما یه عالمه باستانشناسی خونده. منتها بیشترین حفاری که کرده درون خودش بوده. یعنی مرتب تلاش می‌کنه همه زوایای پنهان و جالب وجودش رو کشف و دنبال کنه. به طور کلی اون عشق وافری به دنبال کردن و پیدا کردن داره.
شیما تو ادوردز - به قول گزارشگرهای کشتی- برای خودش صاحب سبکه و ضمناً دست به قلم خوبی هم داره...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف