انواع مختلف محتوا چه هستند؟ (معرفی قالب های محتوا)
1 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

انواع مختلف محتوا چه هستند؟ (معرفی قالب های محتوا)


محتوا پادشاه است، اولین بار در سال 1996 بیل گیتس این جمله را به کار برد. بعدها گوگل به آن تاکید کرد و وبلاگ‌نویسان و صاحبان سایت و دیجیتال مارکترها به ارزش این جمله پی بردند. اوایل مهم نبود چگونه و در چه پلتفرمی محتوای خود را به اشتراک بگذارید. برخی از سایت‌ها، یک محتوا می‌نوشتند و همان را در وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و تمام پلتفرم‌هایی که در آن حضور داشتند، انتشار می‌دادند، اما رفته رفته فهمیدند هر محتوایی را نباید درجاهای نامربوط به اشتراک بگذارند تا آن محتوا بتواند بهترین اثر را بر مخاطب بگذارد. انواع بسیاری از محتوا وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا شویم و در جای درستش آن را انتشار دهیم. در این بخش می‌خواهیم با انواع محتوا بیشتر آشنا شویم.
این که چه نوع محتوایی را برای کسب و کار خود تولید کنید، کاملا به شما و مخاطبان‌تان بستگی دارد، در زیر می‌خواهیم انواع مختلف محتوا را معرفی کنیم که می‌توانید در بازاریابی محتوایی‌تان و کمپین‌های خود استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

پست‌های وبلاگ

امروزه تقریبا هر سایتی را باز کنید، یک وبلاگ دارند. بیشتر برندهای معتبر مانند دیجی‌کالا، علی‌بابا، الی‌گشت و... یک وبلاگ دارند که در آن هر روزه پست‌های بسیاری منتشر می‌کنند. پست‌های وبلاگ در وب سایت وجود دارند و برای جذب بازدید کنندگان جدید باید به طور منظم منتشر شوند. محتوای پست‌های وبلاگ شما برای مخاطبان باید ارزش بسیاری را فراهم کند تا باعث شود، آن‌ها تمایل به اشتراک گذاری پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌های خود داشته باشند. بهتر است پست‌های وبلاگ شما بین 1000 تا 2000 کلمه باشند، اما این کاملا برمی‌گردد به مخاطبان سایت شما، باید ببینید آن‌ها دوست دارند مطالب طولانی را بخوانند یا مطالب کلی و کوتاه را دوست دارند.
داشتن یک وبلاگ در وب‌سایت خود که با محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید، همخوانی داشته باشد، باعث جذب مشتری‌هایی می‌شود که کسب و کارتان، جوابی برای نیازهای آن‌ها دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم مشتری شما اطلاعاتی درباره‌ی محصولی که برای فروش گذاشته‌اید می‌خواهند، اما سوالاتی قبل از خرید برای آن‌ها وجود دارد یا بین دو مدل مانده‌اند، اینجاست که یک پست در وبلاگ شما به آن‌ها کمک می‌کند، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. پست‌های وبلاگ سئو را بهبود می‌بخشد و می‌تواند روشی کم هزینه برای افزایش ترافیک ارگانیک باشند.
اگر آستین‌ها را بالا زده‌اید و می‌خواهید پستی برای وبلاگ خود بنویسید، نکات زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

  1. محتوای خود را برای سئو بهینه‌سازی کنید
  2. پست‌های وبلاگ‌تان باید با محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید مرتبط و همخوانی داشته باشد.
  3. موضوعات و مباحث وبلاگ‌تان را سازماندهی کنید.

برای مثال اگر محصول شما گوشی موبایل است، می‌توانید به معرفی گوشی‌های برتر سال، مقایسه دو گوشی با هم، اخبار روز تکنولوژی و... بپردازید. اگر می‌خواهید یک پست وبلاگی عالی بنویسید اینجا کلیک کنید.

ویدیو

فیلم و ویدیو مخاطب را به سرعت درگیر می‌کند. طبق تحقیقات سایت هاب‌اسپات، 54 درصد از مخاطبان یک برند می‌خواهند ویدیوهای بسیاری از برند محبوب‌شان ببینند تا انواع محتوای دیگر. ویدیو‌ها بسیار جذاب هستند و در تمام پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی به راحتی قابل اشتراک گذاری هستند، فیلم‌ها نسبت به محتوای نوشتاری به سرمایه گذاری زمان و منابع بیشتری نیاز دارند، اما با افزودن بازاریابی بصری، محبوبیت بیشتری پیدا می کنید.
یک تبلیغ ویدیویی خوب برای یک برند، تاثیرگذاری بهتری نسبت به یک محتوای متنی دارد. ویدیو تقریبا یک رسانه همه کاره است. شما می‌توانید مطالب متنوعی را در صنعت خود ایجاد کنید که مخاطبان شما را درگیر خود کند و آن‌ها را ترغیب به درگیری و به اصطلاح اینگیج (Engage) بیشتر کند.
به همین دلیل بسیاری از برندها شروع به ساخت ویدیو می‌کنند و در سایت‌هایی مانند آپارات، نماشا و حتی یوتیوب به اشتراک می‌گذارند. ویدیوها را می‌توانید به عنوان توضیح اضافه به پست‌های بلاگ‌تان اضافه کنید یا خود ویدیو محوریت کامل یک پست وبلاگ باشد.
این روزها یوتیوب که زیر مجموعه شرکت گوگل است، این امکان را به وجود آورده است، حتی کودکان هم شروع به محتوای ویدیویی کنند و کم کم معروف بشوند. از نمونه‌های موفق محتوای ویدیویی می‌شود به پادشاه یوتیوب یعنی فیلیکس شلبرگ یا همان Pewdiepie اشاره کرد. او که امروزه بیش از 100 میلیون سابسکرایبر دارد و ثروتی 30 میلیون دلاری به هم زده است، زمانی با ویدیوهای گیم‌پلی خود معروف شد و کم‌کم توانست با محتوای ویدیویی خود را به بالاترین نقطه برساند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها بسیار سرگرم کننده هستند و می‌توانند یک استراتژی بازاریابی را با محتوای چشم نواز به مخاطبان ارائه دهند. اینفوگرافی‌ها روش بسیار خوبی برای ارائه آمار یا مراحل یک کار هستند. آن‌ها بصری و روشن هستند و به صورت ساده، می‌توانند اطلاعات کاملی را به مخاطبان بدهند، در حالی‌که چشم‌هایشان از زیبایی این اینفوگرافی‌ها نوازش پیدا می‌کنند.
مخاطب در این اینفوگرافی‌ها می‌توانند داده‌ها را تشخیص دهند و درک درست و بهتری نسبت به آن داشته باشند. برای مثال اگر بخواهید تشکیل و به وجود آمدن یک ستاره در آسمان را توضیح دهید یا مراحل خرید از یک وب‌سایت، به راحتی می‌توانید این کار را با یک اینفوگرافی چشم‌نواز انجام دهید تا مخاطب بتواند مرحله به مرحله را تحلیل کند و بیشتر با آن درگیر شود. همچنین اینفوگرافیک برای دادن اطلاعاتی که توضیحش سخت هستند بسیار مناسب‌اند.

پست‌های شبکه اجتماعی

از سال 2011 تقریبا شبکه‌های اجتماعی عضو جداناپذیر زندگی مردم شده است. از طرفی شبکه‌های اجتماعی به شناخت و معرفی برند به مخاطبانش نیز کمک می‌کند، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برای شناساندن خود رو به شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، یوتیوب، اسنپ چت، پینترست و... آورده‌اند. باید یادتان باشد که حضور در تمام این شبکه‌های اجتماعی و پست گذاشتن در آن‌ها شاید وقت‌تان را هدر بدهد. شما باید بدانید مخاطبان شما در کدام شبکه اجتماعی بیشتر فعال‌تر هستند تا بتوانید در آن پلتفرم آن‌ها را هدف قرار دهید. در ایران معمولا تلگرام و اینستاگرام مخاطبان بیشتری دارند و شرکت‌ها سعی می‌کنند تا در این دو شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشند. محتوایی که در اینستاگرام خود منتشر می‌کنید نباید همانی باشد که در تلگرام خود می‌گذارید، چون در اینستاگرام مخاطبان به دنبال جذابیت‌های بصری مانند عکس و ویدیو هستند، اما در تلگرام بیشتر به دنبال محتوای متنی و اطلاعات. به همین دلیل در اینستاگرام باید محتوای بصری بهتری داشته باشید و در تلگرام محتوای متنی بهتر.
البته یادتان باشد که تنها همین کافی نیست و امروزه شبکه‌های اجتماعی الگوریتم خاص خود را دارند که برای جذب مخاطب بیشتر باید آن‌ها را رعایت کنید، پس بهتر است قبل از ورود به هر شبکه اجتماعی با قابلیت‌ها و قوانین آن‌ها بیشتر آشنا شوید، تا محتوای شما بازدید بیشتری بگیرد و مخاطب بیشتری را جذب کند.
شاید از خود بپرسید چه موقع باید برای برند یا وبلاگ خود شروع به ساخت شبکه‌های اجتماعی کنید؟ در
پاسخ به این سوال باید بگوییم هنگامی که مطمئن شدید به اندازه کافی محتوا در سایت و وبلاگ خود دارید باید به فکر زدن شبکه‌های اجتماعی باشید تا مخاطبان بیشتری را راهی سایت خود کنید. پست کردن در شبکه‌های اجتماعی برای تقویت برند شما و ارائه مطالب خود به مشتریان در جایی که می دانید وقت خود را سپری می کنند، بسیار مهم است.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

توصیفات (Testimonials)

توصیفات یا همان تستیمونیال‌ها را با نام Case study نیز می‌شناسند. این مطالعات موردی، فرصت شما برای گفتن داستان مشتری است که با همکاری با شما موفق به حل یک مشکل شده است. یک مطالعه موردی، شاید متنوع ترین نوع بازاریابی محتوا باشد، چون می‌تواند شکل‌های مختلفی از محتوا را به وجود آورند که حتی به آن‌ها فکر هم نمی‌کردید. مطالعات موردی می‌توانند به صورت یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست یا حتی یک اینفوگرافیک باشند.
هدف شما در توصیفات نشان دادن افرادی است که محصول شما را استفاده کرده‌اند تا مخاطبان بدانند با چه چیزی طرف هستند. قبل از انتخاب داستان مشتریان خود برای به وجود آوردن یک تستیمونیال برای سایت خود، اول مشخص کنید که می‌خواهید با این توصیفات کدام بخش از حوزه کاری خود را هدف قرار دهید و آن را به مشتریان دیگر نشان دهید.
سایت‌هایی مانند لینکداین، شرکت آدوبی Adobe و بیشتر سایت‌هایی که به مخاطبان خود احترام می‌گذارند، از توصیفات بهره می‌برند. شرکت آدوبی با محصولی چون فتوشاپ نیاز به تایید طراحان و مشتریان حرفه‌ای خود دارد. برای مثال اگر یک گرافیست معروف نظرش را در قالب یک ویدیو، در حال کار کردن با فتوشاپ و امتحان ویژگی جدید این نرم‌افزار، بدهد، تاثیرگذاری بسیار بالایی برای شرکت Adobe در معرفی ویژگی جدید نرم افزار خواهد داشت.

کتاب الکترونیکی E-Books

برخی از افرادی که وارد سایت شما می‌شوند، دوست دارند چیزی با خود از سایت شما ببرند. اگر شما یک کتاب الکترونیکی رایگان در قبال دادن ایمیل‌شان به مخاطبان بدهید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها ایمیل خود را ثبت کنند. وقتی که ایمیل خود را ثبت کنند شما می‌توانید ایمیل مارکتینگ خود را برای آن‌ها راه بندازید، چون نشان دادند به سایت و حوزه کاری شما علاقه دارند.
کتاب‌های الکترونیکی معمولا طولانی تر و عمیق‌تر از پست‌های وبلاگ هستند. کتاب‌های الکترونیکی خود را می‌توانید ماهانه منتشر کنید یا حتی سالانه! این کتاب‌های الکترونیکی برای جذب بازدید کنندگان به یک وب سایت نوشته و منتشر می‌شوند.
کتاب‌های الکترونیکی قدم بعدی در روند بازاریابی ورودی یا درونگرا (Inbound marketing) هستند. ممکن است بازدید کنندگان بعد از خواندن یک پست وبلاگ نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند. اینجاست که یک (CTA) می‌تواند افراد را به یک صفحه فرود (landing page) هدایت کند. مخاطبان در آن‌جا می‌توانند اطلاعات تماس خود را ارسال کرده و کتاب الکترونیکی را دانلود کنند تا اطلاعات ارزشمندتری را کسب کنند. این کتاب الکترونیکی می‌تواند رایگان باشد یا مخاطب برای آن مبلغی را بپردازد. در هر دو صورت کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند برایتان سود داشته باشد.

محتوای ساخته شده توسط کاربر (User-Generated Content)

برخی از مخاطبان شما محتواهایی مرتبط با برند و کسب و کار شما ایجاد می‌کنند که شما به راحتی می‌توانید با ذکر منبع آن از آن استفاده کنید. برای مثال اکانت توییتر نتفلیکس به خوبی از این نوع محتوا در اکانت خودش استفاده می‌کند. اگر شخصی در توییتر خود جمله‌ای از سریال‌های نتفلیکس، یا عکس جالب یا طراحی و فن‌آرت (Fanart) توییت کند، اکانت نتفلیکس آن‌ها را در صفحه خود ریتوییت می‌کند! به همین راحتی می‌‍توانید باعث محبوبیت بیشتر خود شوید و همچنین به مخاطبانتان فرصت دیده شدن را نیز بدهید. هر چقدر به محتوای مخاطبان خود اهمیت دهید و پیگیر آن‌ها باشید می‌توانید از مزایای محتوای ساخته شده توسط کاربر استفاده کنید.
برخی یوتیوبرها که در صنعت موسیقی فعالیت دارند از کامنت‌های خود شعر می‌سازند. بازیگران معروف یا سریال‌های معروف نیر مروری بر فن‌آرت‌های ساخته شده توسط مخاطبانشان دارند تا آن‌ها را بازنشر دهند. این نوع محتوا زمانی به کار شما می‌آید که تقریبا درمیان مردم شناخته‌تر شده‌اید.

در بازاریابی تولید محتوا، با تم محتوایی بیشتر آشنا شوید.

پادکست

طبق مثالی که برای هالیوود می‌زنند: همه در هالیوود آرزوی بازیگر شدن دارند اما همه بازیگر نمی‌شوند، امروزه نیز هر کسی می‌تواند پادکست بسازد، اما همه پادکستر نمی‌شوند. راه انداختن یک پادکست مرتبط به محصول و برندتان به جذب مخاطبانی که دوست ندارند بخوانند یا وقتش را ندارند بسیار کمک می‌کند. تعداد شنوندگان پادکست روز به روز افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌های ایرانی مانند آریامدتورز و... به سمت درست کردن پادکست رفته‌‍‌اند. در سال 2018، تقریباً یک سوم از جمعیت ایالات متحده، در یک ماه گذشته حداقل به یک پادکست گوش داده‌اند. اگر افراد مهمی برای مصاحبه یا مکالمه دارید که می‌توانند تجربیات خود را در اختیار مخاطبانتان بگذارند، پادکست را به عنوان قالب دیگر محتوا برای آزمایش در نظر بگیرید.
حال چرا گفتیم همه پادکستر نمی‌شوند، چون بدون اطلاعات اولیه شروع به تولید پادکست می‌کنند. قبل از شروع ساخت پادکست برای برندتان چندین پادکست بشنوید و آموزش‌های اولیه را ببینید. یک موضوع خوب برای هر پادکست خود انتخاب کنید و موسیقی را فراموش نکنید!

محتوای آموزشی

امروزه سایت‌های آموزشی بسیاری وجود دارد که محتواهای آموزشی درست می‌کنند. از این سایت‌ها می‌توان به سایت هاب‌اسپات یا گوگل آکادمی اشاره کرد. این سایت‌ها موضوعات مختلفی را برای آموزش ارائه می‌کنند. شما هم می‌توانید محتواهای آموزشی در زمینه حوزه کاری خود درست کنید یا سایت آکادمی‌محور خود را داشته باشید. حتی محتوایی با عنوان "چگونه یک کار را انجام دهیم؟" که آموزشی‌ست می‌تواند بسیار مناسب باشد. محتواهای آموزشی می‌تواند یک پست وبلاگ، یک پست چند عکسی اینستاگرام، یک ویدیو 30 ثانیه‌ای یا حتی اینفوگرافیک باشد، مهم این است که شما در آن موضوعی را آموزش دهید.
بهترین مثال می‌تواند راهنمای ساخت یک خرس به صورت اوریگامی باشد. شما می‌توانید ساخت این خرس را در ویدیو و با تصویر نشان دهید یا مرحله به مرحله عکس بگیرید. ویدیو‌های Do it yourdelf نیز از مثال‌های خوب محتوای آموزشی است.

میم‌ها (Memes)

میم‌ها نوع جدیدی از محتوا هستند که تا وقتی از آن استفاده نکنید، نمی‌توانید ارزش آن را بفهمید. شرکت HULU به خوبی از میم‌ها استفاده می‌کند و خنده را بر روی لب مخاطبانش می‌آورد. میم‌ها معمولا از نوع محتواهای ساخته شده توسط کاربر (UGC) هستند، اما خودتان هم می‌توانید میم‌های بامزه‌ای بسازید.
ساخت میم کاری ندارد معمولا شما در یک عکس یا متن کنایه‌ی خنده‌دار و معناداری را به موضوع هدف‌تان می‌زنید. میم‌ها معمولا تداعی کننده‌ی یک اتفاق یا یک موضوع برای مخاطب هستند، اما در ساخت آن‌ها باید در حس شوخ‌طبعی خود دقت کنید، چون ممکن است باعث ناراحتی شخصی شود و همه چیز اشتباه پیش برود. بهتر است در شوخی‌هایی که در میم‌های خود به کار می‌برید، خط‌های قرمز را رد نکنید.
در مقیاس بزرگ‌تر یک Memes، یک تصویر یا متنی است که شما آن را به خوبی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با ذوق مخاطبانتان هماهنگ کرده‌اید تا تداعی یک پدیده اجتماعی را بکند. برای ساخت آن‌ها وقت کافی بگذارید، چون امکانات جدید مانند یک شمشیر دو لبه می‌مانند و البته به سرعت پخش می‌شوند و می‌توانند ترافیک خوبی برای شما بیاورند. میم‌هایتان باید در مورد وقایع اخیر اجتماعی باشد و به موقع منتشر شوند.
انواع مختلفی از محتوا وجود دارد، اما همه‌ی آن‌ها برای شما خوب نیست. برای تاثیر گذاری بیشتر اول باید مخاطبان خود را بشناسید و سپس به انتخاب نوع محتوای خود بپردازید. برخی از سایت‌ها از محتوای تلفیقی نیز استفاده می‌کنند، برای مثال در میان محتوای متنی خود یک محتوای ویدیویی یا انفوگرافیک می‌گذارند که تاثیر بسیار خوبی بر ترافیک و جذب مخاطب دارد. پس دست به کار شوید و بهترین نوع محتوا برای خود را برگزینید.

اگر این مطلب را دوست داشتید سری به مطلب استراتژی محتوا بزنید.  برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس یک تماس استراتژیک داشته باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

امیرحسین یه عشقِ فیلمِ تمام عیاره؛ از اون‌ها که تا صبح بیدار می‌مونه تا سریال‌ها رو به عنوان نفر اول زیرنویس کنه. (این نکته خیلی خوبه چون مرتب می‌تونی ازش برای فیلم و سریال مشورت بگیری.)
یکی دیگه از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذابه. یعنی می‌تونه از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا یه مقدمه بسازه که همه رو به خودش جذب کنه...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف