هرچیزی که باید از آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس 2020 بدانید
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هرچیزی که باید از آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس 2020 بدانید


داستان به روزرسانی‌ها یا به قول خود ما مارکترها، آپدیت‌های گوگل تمامی ندارد. این بار گوگل آنالیتیکس دست به حرکت جدیدی زده و کلی ویژگی پیشرفته و حیرت‌انگیز به گوگل آنالیتیکس اضافه کرده است. با هم آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس در سال 2020 که به GA4 معروف شده را بررسی کنیم.

Google Analytics 4 جدیدترین به روزرسانی گوگل آنالیتیکس در ماه اکتبر 2020 (مهر 1399) است. در این به روزرسانی که حالا برای تمامی کاربران گوگل آنالیتیکس در دسترس است، کلی اطلاعات جدید، آمار دقیق‌تر، داده‌گیری بهتر از گوگل ادز و ابزارهای اندازه‌گیری و پیشبینی تعریف شده که هرکدام به شما کمک می‌کند تا بهتر از قبل داده‌های وبسایت و اپلیکیشن‌ها را تحلیل کنید. در اصل آپدیت GA4 این امکان را به شما می‌دهد که داده‌های وبسایت و اپلیکیشن را به طور همزمان ببینید (Cross-platform).

امکانات جدید ga4این تصویر به خوبی تفاوت GA و GA4 را نشان می‌دهد. در GA4 اطلاعات اپلیکیشن و وبسایت هم کاسه می‌شوند.

بازسازی برند Google Analytics App+Web

روز چهارشنبه 14 اکتبر 2020، گوگل آنالیتیکس خبر از ریبرندینگ (Rebranding) بخش app+property گوگل آنالیتیکس را داد. نسخه‌ی بتای این آپدیت در سال گذشته معرفی شده بود که برای تمامی کاربران گوگل آنالیتیکس در دسترس نبود اما حالا با آپدیت جدید، همه می‌توانند از آن استفاده کنند. در این به روزرسانی، گوگل آنالیتیکس با سیستم machine learning خود، می‌تواند اطلاعات خیلی دقیق‌تر و کارآمدتری از کاربران و مشتریان به دست بیاورد. حالا بیایید با هم ببینیم که این آپدیت جدید چه چیزهایی دارد؟

مدل GA4اگر تا الان اطلاعات از گوگل آنالیتیکس برای هر پلتفرم جدا بود، حالا تمامی اطلاعات با هم ارائه می‌شوند.

ارائه آمار دقیق برای پیشبینی و دریافت ROI بیشتر

وقتی مدل‌های مختلف machine learning گوگل آنالیتیکس در آپدیت جدید فعال شود، شما می‌توانید کلی اطلاعات جدید را به صورت خودکار داشته باشید. مثلا گوگل آنالیتیکس به شما می‌گوید که محصول خاصی تقاضای بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد. با استفاده از این سیستم هوشمند، شما می‌توانید برای برنامه‌های بازاریابی دیجیتال هم پیشبینی‌هایی داشته باشید. این تکنولوژی به شما می‌گوید که احتمال بازگشت نرخ سرمایه (ROI) برای کدام از محصولات یا کدام نوع از مشتری‌ها و کاربران شما بیشتر است.

آپدیت گوگل آنالیتیکساگر هنوز گوگل آنالیتیکس را آپدیت نکردید، با کلیک روی نوار آبی بالا، GA4 را فعال می‌کنید. 

یکپارچه‌سازی گزارش‌گیری از گوگل ادز

از مهم‌ترین کارهایی که بعد از ساخت حساب گوگل ادز باید انجام دهید، اتصال آن به گوگل آنالیتیکس است. همه‌ی کارشناسان گوگل ادز از گوگل آنالیتیکس برای گزارش‌گیری بیشتر استفاده می‌کنند. حالا در نسخه‌ی گوگل آنالیتیکس 4، این گزارش‌گیری راحت‌تر شده. به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ و گوگل ادز، برای‌تان مهم خواهد بود که لیست ریتارگتینگ شما بی عیب و نقص باشد. بنابراین همیشه دنبال راهی هستید تا از بی عیب بودنش مطمئن باشید. حالا گوگل آنالیتیکس کار را راحت کرده. منظورمان چیست؟ با مثال به شما می‌گوییم. تصور کنید کاربری بعد از دیدن تبلیغ، وارد سایت شما می‌شود که به طور خودکار وارد لیست ریمارکتینگ گوگل ادز شما خواهد شد. حالا شما لیست دیگری هم دارید که مخصوص خریدهای صورت گرفته از تبلیغات گوگل ادز است. اگر این کاربری که گفتیم، بعد از چند روز از طریق اپلیکیشن از شما خرید کند، آیا کاربر جزو لیست خریدهای گوگل ادز خواهد بود؟ خیر. اما در لیست ریمارکتینگ خرید باقی خواهد ماند. اشکال کار همین‌جاست که نباید چنین اتفاقی بیفتد. گوگل آنالیتیکس 4 با هوش مصنوعی متوجه این قضیه می‌شود و به صورت خودکار آن کاربر را از لیست خرید از گوگل ادز حذف می‌کند.
اتفاق دیگری که در این به روزرسانی صورت گرفته، ردگیری تعداد نمایش تبلیغات در یوتیوب در فضای داخل اپلیکیشن در کنار وبسایت است.

گزارش‌ کامل و دقیق از نقشه سفر مشتری

از تفاوت‌های بزرگی که بین گوگل آنالتیکس 4 با Universal Analytics وجود دارد، شیوه‌ی ارائه‌، تفکیک و سازماندهی گزارش‌هاست. مدیر محصول گروه گوگل آنالیتیکس، Russel Ketchum گفته ما تمامی گزارش‌های بخش App+Web beta گوگل آنالیتیکس را ساماندهی کردیم و از آن طرف یک سری گزارش‌های مفید و به درد بخور دیگر هم به آن اضافه کردیم تا کاربران آنالیتیکس بتوانند چرخه عمر مشتری و نقشه سفر مشتری‌شان را بهتر تحلیل کنند.
گزارش‌های Google Analytics 4 به بخش‌های ریزتری براساس مراحل نقشه سفر مشتری تقسیم شده. مثلا در این گزارش‌ها، می‌توانیم ببینیم که هر کانال چه تعداد مشتری جدید به سایت آورده یا چه تعداد مشتری جدید برای یک فعالیت خاص مثل خرید یا خبرنامه ثبت شده. به طور همزمان هم نرخ مشارکت یا engagement هم در گزارش‌ها آورده شده است.

Event tracking بدون نیاز به کدنویسی

اگر سر و کارتان با درست کردن ترکینگ کد برای گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و گوگل تگ منیجر باشد، حتما می‌دانید که برای درست کردن کد، باید از زبان برنامه‌نویسی کمی آگاهی داشته باشید یا یک سری کد پیش فرض در گوگل تگ منیجر قرار دهید. حالا با آپدیت Google Analytics 4، کار برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ راحت شده و دریافت اطلاعات به صورت لحظه‌ای (real time) خواهد بود. دیگر لازم نیست که به خودتان زحمت بدهید تا کد بنویسید یا کد event در گوگل تگ منیجر بسازید.

کمرنگ شدن نقش cookies در داده‌گیری

گوگل اعلام کرده که راه جدید و جایگزینی به جای استفاده از cookies مرورگرها دارد. این راه روی سیستم هوش مصنوعی گوگل و machine learning آن تمرکز دارد. Ketchum می‌گوید که به طور معمول، برای بدست آوردن اطلاعات کاربران و استفاده از آن‌ها برای اهداف مختلف مثل ریمارکتینگ از کوکی مرورگرها استفاده می‌شد. البته او به طور شفاف راجع به این شیوه جدید حرفی نزده و فقط اعلام کرده که سال 2021 این مسیر جدید را معرفی می‌کند.
به طور کلی، Google Analytics 4 قرار است کار داده‌گیری و گزارش را با اتصال کانال‌های ارتباطی بیشتر، راحت کند و از آن طرف با استفاده از همین داده‌ها به کارشناسان دیجیتال مارکتینگ این امکان را بدهد که تصمیم‌گیری‌های بهتری برای بازاریابی کسب و کارشان داشته باشند.

نحوه فعالسازی Google Analytics 4

اگر از این به بعد اقدام به ساخت property جدید در گوگل آنالیتیکس کنید، Google Analytics 4 به صورت پیش فرض برای شما انتخاب می‌شود. شاید بپرسید که تکلیف Universal Analytics چه می‌شود؟ این بخش باقی خواهد ماند اما گوگل توصیه کرده که تمامی صاحبان وبسایت که گوگل آنالیتیکس دارند از نسخه به روز آن استفاده کنند، چون از این به بعد قرار است تمامی ویژگی‌ها و به روزرسانی‌ها روی Google Analytics 4 یا GA4 فعال باشد.

در آخر باید به این نکته هم اشاره کنیم که بعضی‌ها این اشتباه را می‌کنند که GA4 فقط برای کسانی است که از اپلیکیشن و وبسایت به طور همزمان استفاده می‌کنند و این امکان فقط برای این افراد فعال خواهد بود، اما هر کسی که دسترسی به GA داشته باشد، می‌توانید از ویژگی‌های آپدیت GA4 استفاده کند. 

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما یه عالمه باستانشناسی خونده. منتها بیشترین حفاری که کرده درون خودش بوده. یعنی مرتب تلاش می‌کنه همه زوایای پنهان و جالب وجودش رو کشف و دنبال کنه. به طور کلی اون عشق وافری به دنبال کردن و پیدا کردن داره.
شیما تو ادوردز - به قول گزارشگرهای کشتی- برای خودش صاحب سبکه و ضمناً دست به قلم خوبی هم داره...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف