5 دلیلی که سایت شما رتبه خوبی نمی‌گیرد
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

5 دلیلی که سایت شما رتبه خوبی نمی‌گیرد


گاهی اوقات هر چه تلاش می‌کنید به مقصد و هدف خود نمی‌رسید. بزرگان می‌گویند مقصد مهم نیست و این مسیر است که زیبایی‌های خودش را دارد اما در دیجیتال مارکتینگ این صادق نیست، چون تلاش‌های‌تان برای گرفتن رنک در صفحه نتایح جست‌وجو گوگل باید نتیجه دهد. گاهی مانند عیسی آل‌کثیر یا مهدی طارمی تمام تلاش‌های‌تان برای گل زدن به تیرک می‌خورد یا به بیرون از زمین می‌رود، برای همین باید دلایل این‌که شما به هدف خود نرسیدید را در جاهای دیگر جست‌وجو کنید، برای مثال شاید کپا آریزابالاگا درون دروازه است و شما علی‌رغم گل زدن، زیاد هم گل می‌خورید!! از این رو باید مشکلات را پیدا و آن‌ها را حل کنید. با منتوریکس همراه باشید تا 5 دلیلی که سایت شما رنک خوبی نمی‌گیرد را بدانید.

چرا رنک گرفتن در گوگل اهمیت دارد؟

در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ زمانی کسب‌وکار شما سود می‌کند که سایت شما به خوبی دیده شود، اما سوالی که ممکن است بعداً از خود بپرسید این است که "آیا مهم است ترافیک سایت از کجا می‌آیند؟ مانند PPC، ارگانیک، شبکه اجتماعی، تبلیغات، ترافیک مستقیم یا ایمیل مارکتینگ؟" در جواب این سوال باید بگوییم مقرون به صرفه‌ترین راه ایجاد ترافیک جدید از طریق ترافیک ارگانیک و موتورهای جست‌وجو است.

افرادی که هنوز نمی‌دانند شما وجود دارید و خدماتی را برای حل مشکل آن‌ها ارائه می‌دهید، از طریق جست‌وجو در گوگل، به صورت ارگانیک و بدون استفاده از بودجه تبلیغاتی، می‌توانند شما را پیدا کنند. به همین دلیل هزینه‌های شما بسیار کم می‌شود و در رقابت با دیگر سایت‌ها یک قدم جلوتر خواهید بود. رنک گرفتن در گوگل روش‌های خاص خودش را دارد که باید ترکیبی از تمام روش‌ها را استفاده کنید تا ترافیک را به سمت سایت روانه کنید تا به قول رییس سرخپوست‌ها در لوک خوش‌شانس باران ببارد!

گاهی این باران نم نم می‌بارد و ما نتیجه‌ای که می‌خواهیم را به دست نمی‌آوریم و سایت ما رنک خوبی در گوگل نمی‌گیرد. پس بیایید به 5 دلیلی که سایت رنک خوبی نمی‌گیرد و راه‌های اصلاح و درست کردن‌شان بپردازیم.

1. رقابت شدید است

همین الان آستین‌های‌تان را بالا بزنید، نه برای خواستگاری رفتن، بلکه برای جست‌وجوی کلماتی چون خدا، سئو وردپرس و سفر به کیش! کافی‌ست این کلمات را جست‌وجو کنید و ببینید که گوگل بیش از 20 میلیون نتیجه را در کمتر از یک ثانیه برای شما پیدا می‌کند! پس مشخص است در این کلمات کلیدی رقابت بسیار شدید است و شما برای رنک گرفتن باید با بیش از 20 میلیون سایت دیگر به رقابت بپردازید. اگر سایت شما نسبتا جدید باشد، قطعا نمی‌تواند با سایتی که 10 سال در این کار است رقابت داشته باشد، چون از نظر گوگل شما هنوز به آن درجه اعتبار نرسیدید. به قول معروف آن‌ها کراتوس خدای جنگ هستند و شما فورودو بگینز!

راه حل:

زمانی که رقابت در یک کلمه کلیدی شدید است و شما شانسی برای رقابت ندارید، بهتر است استراتژی کلمه کلیدی خود را کنار بگذارید و روی به عبارت کلیدی (long tail keywords) بیاورید. برای مثال به جای این‌که در کلمه کلیدی خرید دوچرخه یا فروشگاه دوچرخه تلاش‌تان را بگذارید و زورتان به سایتی مانند دیجیکالا نرسد، عبارت کلیدی خرید دوچرخه کوهستان را هدف بگیرید تا رنک بهتری در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل داشته باشید.

2. سایت اشکال فنی دارد

گاهی یک اشکال فنی می‌تواند باعث افت رنک و نگرفتن رنک خوب در گوگل شود. برای مثال مشکلی در سایت وجود دارد که مانع ایندکس شدن صفحات توسط ربات‌های خزنده گوگل می‌شود یا سایت شما مطالب تکراری دارد که باعث جریمه و پنالتی شدن توسط الگوریتم‌های گوگل یا گیجی ربات‌هایش شده است. حتی باید این را در نظر بگیرید که هک شدید! اشکال فنی می‌تواند مانع گرفتن رنک خوب شود و شما باید به سرعت مشکل را پیدا کنید و آن‌ها را برطرف کنید، چون متحمل ضرر مالی زیادی خواهید شد و شاید تمام زمانی که صرف رتبه‌گیری و گرفتن رنک در گوگل کردید هدر برود.

راه‌حل:

برای هر اشکال فنی، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال گاهی دو نسخه http و https از یک مطلب وجود دارد و همین باعث ایجاد مطلب تکراری شده است که با ری‌دایرکت کردن مطلب این مشکل حل می‌شود. باید خوب بگردید تا مشکل اصلی را پیدا کنید و آن را حل کنید یا از متخصصان کمک بخواهید.

3. لینک سازی داخلی خوبی ندارید

لینک سازی بخش اصلی بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. اگر لینک سازی را خوب انجام نداده باشید، نباید انتظار رنک خوبی از گوگل داشته باشید. شما باید برای سایت‌تان یک ساختار لینک‌سازی داخلی بسیار خوب بسازید تا ربات‌های خزنده گوگل درک بسیار خوبی از سایت شما به دست آورند. برای مثال شما مطالبی درباره آشپزی و دیجیتال دارید، برای همین نیازی نیست لینک مطلب معرفی اپل واچ 6 را در مطلب پختن کوکی شکلاتی بگذارید و بالعکس! اگر ساختار لینک سازی داخلی شما برای گوگل قابل درک نباشد یا به هم ریخته و شلخته باشد، گوگل رنک خوبی به شما نمی‌دهد. از طرفی اگر مطالب به هم خوب لینک نشده باشند، ممکن است یک صفحه یتیم (orphan page) بماند و رنک خوبی نگیرد، برای همین مطمئن شوید پیجی را یتیم نگذارید.

راه حل:

همین الان شروع کنید و لینک‌های داخلی خود را بررسی کنید و لینک‌هایی که به مطلب شما غیر مرتبط است را از بین ببرید و با لینک‌های مرتبط داخلی جایگزین کنید. برای پیدا کردن صفحات یتیم هم می‌توانید از افزونه Youast استفاده کنید و لینک سازی داخلی را برای آن‌ها شروع کنید و ساختار لینک‌های داخلی سایت را بهبود ببخشید. همچنین مطلب لینک‌های داخلی چیست نیز می‌تواند کمک زیادی به شما برای شروع لینک‌سازی کند.

4. بک‌لینک را جدی نگرفتید

در مطلب بک‌لینک (Back Link) چیست و چه فایده‌ای دارد؟ به صورت کامل درباره بک لینک و اهمیت آن صحبت کردیم. وقتی سایت خود را تازه راه‌اندازی کردید، در ابتدای کار محتوای بسیار کمی دارید و رنک خوبی نمی‌گیرید چون در دنیای وب هنوز ناشناخته هستید. حتی اگر به خوبی سئو را رعایت کرده باشید و همه چیز عالی باشد، باز هم گوگل رنک خوبی به شما نمی‌دهد چون هنوز از نظر این شرکت معتبر نیستید. برای همین نیاز دارید که دیگر سایت‌ها در دنیای وب درباره شما صحبت کنند و شناخته شوید. گرفتن چند بک‌‌لینک خوب می‌تواند شما را چندپله جلو بیاندازد، ولی اگر ندانید یک بک‌لینک خوب چیست مانند بازی مار و پله، نیش می‌خورید و باید چندین پله سقوط را تجربه کنید، چون گوگل شما را جریمه می‌کند.

راه‌حل:

برای گرفتن بک‌لینک باید با مدیران دیگر سایت‌ها در ارتباط باشید و از آن‌ها بخواهید درباره شما مطالبی را بنویسند یا در مطالب مرتبط به شما لینک دهند. راه دیگری که در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از آن استفاده کنید رپورتاژ آگهی است. رپورتاژها راه خوبی برای گرفتن بک‌لینک هستند اما باید به جایی رپورتاژ دهید که از نظر گوگل سایتی معتبر است و اعتبار دامنه خوبی دارد. همچنین لینکی که به شما می‌دهند از نوع لینک فالو باشد. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و حتی آپارات می‌تواند راه خوبی برای گرفتن بک‌لینک باشند.

5. استراتژی هدف اشتباه است

شما استراتژی خود را برای یک کلمه کلیدی تعیین می‌کنید اما محتوایی که نوشتید با هدف جست‌وجوی کاربر از آن کلمه کلیدی متفاوت است. این‌جاست که گوگل رنک خوبی به محتوای سایت شما نمی‌دهد چون هدف گوگل رسیدن کاربرانش به جواب مورد نظرشان در کسری از ثانیه است. بیایید این مسئله را با یک مثال بازتر کنیم. برای مثال هدف شما این است که مطلبی را در کلمه کلیدی بلیت هواپیما کیش به صفحه اول گوگل برسانید. قصد کاربران گوگل از جست‌وجوی این عبارت معمولا برای خرید بلیت هواپیما به مقصد کیش است و بیشترشان قصد خرید و مقایسه قیمت‌ها را دارند، ولی مطلب شما که در این کلمه کلیدی بهینه شده است درباره راهنمای سفر به کیش و جاهای دیدنی کیش است! برای همین گوگل به مطلب شما رنک پایین‌تری می‌دهد و سایت‌هایی که فروش بلیت دارند را بالاتر نشان می‌دهد. مخاطبان معمولا برای چهار دلیل رو به جست‌وجو در گوگل می‌آورند که در زیر آمده است:

  • می‌خواهم بدانم (مثال: برای ویزا تحصیلی فرانسه چه مدارکی لازم است؟)
  • می‌خواهم بروم (مثال: عودلاجان کجاست؟ چگونه با مترو به عودلاجان بروم؟)
  • می‌خواهم انجام بدهم (مثال: راه‌های لاغری در 1 ماه، دستور پخت بیسکوییت رژیمی جو)
  • می‌خواهم بخرم (مثال: خرید دوچرخه کوهستان)

راه‌حل:

دانستن هدف کاربران از جست‌وجو در گوگل گاهی سخت و بسیار مشکل است. مثلا حتی گوگل می‌ماند در عبارت جست‌وجو شده همان آهنگی که در تاکسی شنیدم و قشنگ بود، چه چیزی را به کاربرش نشان دهد. از این رو شما باید پرسوناهای خود را بشناسید و بدانید در چه زمینه‌ای علاقه‌ی بیشتری دارند و استراتژی محتوای سایت خود را براساس جست‌وجو و علایق آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. گاهی با یک تجزیه و تحلیل می‌توانید بفهمید باید از چه قالب محتوایی استفاده کنید، آیا باید از تصاویر و ویدئو استفاده کنید یا اینفوگرافیک در این بخش جذاب‌تر است؟ آیا یک پادکست می‌تواند مشکل کاربران گوگل را در یک عبارت کلیدی حل کند؟ در نهایت استراتژی بازاریابی محتوای شما در اینجا بسیار تعیین کننده است.

نتیجه گیری

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا سایت شما به خوبی رنک نمی‌گیرد و هر کدام راه‌حل یا راه‌حل‌های خاص خودشان را دارند. پس قبل از هر چیز از همه نظر سایت خود را در مقابل مشکلات احتمالی بهینه کنید و اشکال‌های فنی شدید را از بین ببرید. سئو و رنک گرفتن در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل در زبان بسیار ساده است و هر کس مانند مورتی در سریال ریک و مورتی می‌گوید: بیخیال، من پایه‌م ولی در عمل این‌گونه نیست و باید برای آن زحمت زیادی بکشید و اعتبار کسب کنید.

 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

امیرحسین یه عشقِ فیلمِ تمام عیاره؛ از اون‌ها که تا صبح بیدار می‌مونه تا سریال‌ها رو به عنوان نفر اول زیرنویس کنه. (این نکته خیلی خوبه چون مرتب می‌تونی ازش برای فیلم و سریال مشورت بگیری.)
یکی دیگه از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذابه. یعنی می‌تونه از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا یه مقدمه بسازه که همه رو به خودش جذب کنه...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف