چطور کارشناس گوگل اَدز شوم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور کارشناس گوگل اَدز شوم؟


 4 سال از آن عصر پاییزی با هوای گرگ و میش گذشته که سرپرست تیم محتوا و دیجیتال مارکتینگ صدایم کرد و گفت: شیما قراره از این به بعد روی گوگل اَدوردز وقت بگذاری. آن موقع‌ها، گوگل اَدوردز اسمش را هنوز عوض نکرده بود. از آن زمان تا الان کلی تجربه بدست آوردم، کلی لحظات دلهره‌آور داشتم و از آن طرف کلی خوشحالی از دیدن نتیجه‌ی تبلیغاتی که نوشتم. این مطلب تجربه‌ی زیسته‌ی من است و مطمئنا به دردتان خواهد خورد، هرچند که احتمالا مسیر شما با منی که از صفر شروع کردم، کلی فرق خواهد داشت.

قبل از شروع سنگ‌های‌تان را وا بکنید

اگر قرار است در یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ کارتان را شروع کنید و به عنوان متخصص ادامه دهید، باید علایق‌تان را مشخص کنید. از خودتان بپرسید که کدام بخش را بیشتر دوست دارید: سئو، تبلیغات گوگل اَدز، شبکه‌های اجتماعی یا محتوا؟!
اگر ایده‌ای از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ ندارید، بهتر است تحقیق کنید. در لیست دوره‌های دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، می‌توانید راجع به هرکدام از بخش‌های بازاریابی دیجیتال اطلاعات بیشتری بدست آورید.
در کل، به عنوان کارشناس گوگل اَدز (Google Adwords سابق)، باید از تحلیل کردن داده‌ها، نوشتن متن تبلیغ، چک کردن مداوم کمپین‌ها و یادگیری بی وقفه خسته نشوید. البته به نظر من خسته هم شدید اشکالی ندارد، می‌توانید کمی به خودتان زمان دهید و دوباره به سر کارتان برگردید.

کار کارشناس گوگل اَدز چیست؟

کارشناس گوگل اَدز (Google Ads Specialist) کسی است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا در کمپین‌های تبلیغاتی‌شان موفق شوند. در تعریفی کلی، کارشناس گوگل اَدز وظیفه‌ی ساخت، مدیریت و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل را دارد. هر کارشناس باید به طور مداوم و بی‌وقفه، کمپین‌ها را بررسی کنید، با تکیه بر گزارش‌ها، بهینه‌سازی انجام دهد و براساس اهداف کسب و کار (افزایش فروش، awareness یا ترافیک سایت و...) کارش را پیش ببرد.
کارشناس گوگل اَدز باید برای انتخاب متن تبلیغ، کلمات کلیدی مناسب و هدف‌گذاری مناسب براساس مخاطب موردنظر وقت بگذارد.
پس کارشناس گوگل اَدز کارهای زیر را انجام می‌دهد:

1- ایجاد استراتژی و هدف براساس کسب و کار افراد
2- تحقیق راجع به کلمات کلیدی مناسب با تبلیغات
3- ساخت و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل اَدز
4- ارائه گزارش‌های عملکرد کمپین‌های گوگل اَدز
5- بهینه‌سازی مداوم کمپین‌ها و انجام A/B تست
6- مشارکت با سایر اعضای تیم مارکتینگ برای افزایش عملکرد

از کجا شروع کنم؟

قبل از این‌که به شما بگویم از کدام منابع برای یادگیری گوگل ادز استفاده کنید، بگذارید از تجربه‌ی خودم بگویم. آن زمان که من تصمیم گرفتم به عنوان کارشناس گوگل اَدز مسیر شغلی‌ام را تغییر دهم، هنوز مطالب جدید و به روز از گوگل ادز وجود نداشت. هرچقدر در وبسایت‌های فارسی می‌چرخیدم، مطلب زیادی دستگیرم نمی‌شد. کلی اطلاعات تکراری و اصطلاحا «کپی پیست شده» که نمی‌توانستم به آن‌ها اعتماد کنم. به این اطلاعات تکراری، غلط بودن‌شان را هم اضافه کنید. وقتی آن‌ها را با منابع انگلیسی مقایسه می‌کردم، متوجه می‌شدم که چقدر با هم تفاوت دارند و فقط بخش کوچکی از اطلاعات را نمایش می‌دهند.

از آن طرف هم در کلاس حضوری دوره‌ی گوگل ادوردز شرکت کردم که یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور برگزار کرده بود. نتیجه؟ هیچ! استاد کلاس اطلاعات بیشتری از آن‌چه من در منابع انگلیسی گوگل ادوردز خوانده بودم، نداشت. بنابراین خودم دست به کار شدم و مدت یک ماه، بی وقفه و با دقت منابع انگلیسی را خواندم. از آن طرف هم به طور همزمان روی کمپین‌های گوگل اَدز شرکت کار می‌کردم، مثل دوره‌ی کارآموزی شده بود. همه چیز را در عین یادگیری امتحان می‌کردم.
اما اگر منابع درستی برای گوگل اَدز وجود داشت که به روز بود و از آن طرف اطلاعات غلط نمی‌داد، این مدت زمان 1 ماهه یادگیری، خیلی خیلی کمتر می‌شد. هرچند که من بیخیال منابع فارسی شدم و یک راست رفتم سراغ یوتیوب و درس‌های آنلاین گوگل که الان اسمش Skillshop شده اما آن وقت‌ها به Academy for ads معروف بود.
در کل اگر می‌خواهید مثل من، مدت زمان زیادی را برای یادگیری و از این سایت به آن سایت رفتن هدر ندهید، پیشنهاد می‌کنم که سری به دوره‌ی دست به آچار گوگل ادز منتوریکس بزنید. در این دوره، همه چیز براساس اطلاعات جدید و به روزرسانی‌های گوگل اَدز تدریس شده و براساس نیازهای بازار ایرانی بومی‌سازی شده است. با این حال اگر خواستید، مدرک گوگل ادز گوگل را هم داشته باشید، می‌توانید در کلاس‌های Skillshop گوگل شرکت کنید. 

از اشتباه‌ها درس بگیرید

اول از همه، این واقعیت را بپذیرید که قرار است در گوگل اَدز اشتباه کنید. با پذیرفتن این واقعیت کار برای‌تان راحت‌تر خواهد شد. بعد از آن باید یاد بگیرید که از اشتباه‌های‌تان درس بگیرید. هربار که با خطا یا اشتباهی مواجه شدید، در اصطلاح خودمانی سعی کنید «ته و تویش را دربیاورید» و پا پس نکشید. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که به خاطر تحریم‌های گوگل، با مشکلاتی روبرو شوید اما همیشه راه در رویی هست. فقط باید باهوش باشید.

برای این‌که با معمول‌ترین اشتباه‌های کارشناس گوگل اَدز تازه‌کار آشنا شوید، توصیه می‌کنم که حتما مطلب «10 اشتباه مهلک تازه‌کاران گوگل اَدز» را بخوانید. این مطلب به شما می‌گوید که چه اشتباهات رایجی بین کارشناسان تازه کار گوگل ادز هست. 

پایان پیام
شیما تیموری
شیما تیموری

شیما یه عالمه باستانشناسی خونده. منتها بیشترین حفاری که کرده درون خودش بوده. یعنی مرتب تلاش می‌کنه همه زوایای پنهان و جالب وجودش رو کشف و دنبال کنه. به طور کلی اون عشق وافری به دنبال کردن و پیدا کردن داره.
شیما تو ادوردز - به قول گزارشگرهای کشتی- برای خودش صاحب سبکه و ضمناً دست به قلم خوبی هم داره...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف