
6 ابزار رایگان keyword research در سال 2020
بالاخره تصمیم گرفتید برای رونق کسبوکارتان به بازاریابی محتوایی روی بیاورید؟ عالیست. اما یک دقیقه صبر کنید. کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کردهاید؟ اگر پایافزار آهنین به پا کردهاید و قدم در راه پر پیچوخم بازاریابی محتوایی گذاشتهاید، لازم است بدانید پشت هر استراتژی محتوای موفقی یک مجموعه کلمات کلیدی شگفتانگیز وجود دارد که سرنوشت سایت شما را عوض خواهد کرد. پس تا زمانی که کلمات کلیدی مرتبط و مناسب کسبوکارتان را پیدا نکردهاید، خیال خامِ نتیجه گرفتن از بازاریابی محتوایی را از سر بیرون کنید. در ادامه برایتان توضیح میدهیم که کلمات کلیدی چیست و چطور میتوانید بهترین آن را برای کسبوکارتان پیدا کنید.
کلمه کلیدی چیست و چرا مهم است؟
کلمه کلیدی از اولین عباراتیست که اهل محتوا با آن مواجه میشوند و برای سئوی مطالبشان باید به آن توجه کنند. کلمه کلیدی به زبان ساده، همان چیزی است که نشان میدهد مطلب شما به صورت کلی در چه فضایی سیر میکند و مخاطب در پی جستجوی چه چیزی به سایت و مطلب شما رسیده است. کلمات کلیدی کمک میکنند صفحهی شما در جستجوی کلمه یا عبارت خاصی رتبهی بالایی بگیرد، چرا که مخاطب را مستقیما به خواستهاش میرساند، البته اگر به شکل درست استفاده شده باشد.
جستجوی کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای کارشناسان سئو اهمیت زیادی دارد، منتوریکس در دورهی سئوی خود، سرفصل مفصلی را به چگونگی یافتن کلمات کلیدی و انتخاب آن اختصاص داده است. بنابراین اگر دوست دارید سئوکار شوید، حتما بعد از خواندن این مطلب نگاهی به دوره سئو منتوریکس بیندازید.
اصلا این کلمه کلیدی به چه دردی میخورد؟
برای اینکه بدانید کلمه کلیدی چه اهمیتی دارد، به این مثال توجه کنید. فرض کنید احمد فروشگاهی دارد که در آن دوچرخه و لوازم جانبی آن را به فروش میرساند. احمد تصمیم میگیرد یک فروشگاه آنلاین راه بیندازد و میخواهد در کلمات کلیدی مرتبط با فروشگاهش به رتبهی خوبی در جستجوی گوگل (Google search) برسد. احمدِ قصهی ما، کلمه کلیدی «فروشگاه دوچرخه» را انتخاب میکند، اما بعد از مدتی متوجه میشود سئوی سایتش تغییر چشمگیری نکرده است، بنابراین تصمیم میگیرد با یک دیجیتال مارکتر مشورت کند و علت را جویا شود. مشاور دیجیتال مارکتینگ با یک سری ابزار خاص به احمد نشان میدهد جامعهی هدف او کلمه «خرید دوچرخه» را بیشتر جستجو میکنند و همین جایگزینی به ظاهر ساده، سرنوشت سایت فروشگاهی احمد را به کلی تغییر میدهد!
داستان کلمات کلیدی مناسب برای همهی کسبوکارها هم داستانی مشابه داستان فروشگاه دوچرخه احمد دارد. کارشناسان محتوا و سئوی سایت، ابتدا باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با کسبوکار شما را به درستی جستجو و انتخاب کنند، سپس انتظار بهبود نتایج را داشته باشند. خب، حالا چطور و با چه ابزارهایی میتوان کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرد؟
ابزارهای رایگان جستجوی کلمات کلیدی
قبل از آنکه این ابزارها را به شما معرفی کنیم، بهتر است با 3 سوال اساسی که قبل از شروع جستجوی کلمات کلیدی باید از خودتان بپرسید آشنا شوید:
- میخواهید با جستجوی کدام کلمات کلیدی دیده شوید؟
- فکر میکنید کاربران از چه کلماتی برای یافتن شما در موتورهای جستجو استفاده میکنند؟
- حوزهی مشابه جستجوی شما (search query) کدام است؟
خب، حالا که جواب این سوالات را دادید، با ابزارهایی که در ادامه معرفی شدهاند میتوانید مناسبترین کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان را پیدا کنید. مزیت این ابزارها آن است که رایگان هستند و برای استفاده از آنها نیازی به هزینه کردن ندارید.
1. Keyword everywhere
با راحتترین و در عین حال کاربردیترین ابزار جستجو شروع میکنیم: Keyword Everywhere Extension. به دنیای شگفتانگیز اکستنشنهای گوگل خوش آمدید. Keyword everywhere یک اکستنشن کاربردی برای جستجوی کلمات کلیدی مختلف است. با اضافه کردن این افزونه به اکستنشنهای حساب کاربری گوگلتان میتوانید به راحتی به کلمات کلیدی مرتبط با کلمهای که جستجو میکنید دسترسی پیدا کنید.
روش کار با این اکستنشن، به این شکل است که هر کلمهای جستجو کنید، نموداری زمان محور و مجموعهای از کلمات کلیدی مرتبط را در ستون سمت راست صفحه نمایشگرتان مشاهده خواهید کرد. همین کلمات کلیدی به شما نشان میدهد که کاربران چه علاقهای دارند و چه چیزی را بیشتر جستجو میکنند.
برای مثال، اگر مانند احمدِ قصه باشیم و عبارت «فروشگاه دوچرخه» را جستجو کنیم، این اکستنشن چنین پیشنهاداتی را برای ما میآورد:
کلمات و عباراتی که در گوشهی سمت راست تصویر میبینید، بهخوبی نشان میدهد که مخاطبان چه چیزی را بیشتر جستجو میکنند و به عبارت بهتر، نیاز مخاطبان چیست؟ همین پیشنهادات، چراغِ راه شما برای غنی کردن وبسایتتان با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط خواهد شد.
Keyword Tool.2
اگر سراغ یک ابزار کامل برای جستجوی کلمات کلیدی در پلتفرمهای مختلف میگردید،برای keyword tool در جعبه ابزار سئوییتان، جای مخصوصی باز کنید. این ابزار به شما کمک میکند کلمات کلیدی مناسب در پلتفرمهای مختلف مثل گوگل، یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و... را به راحتی آبِ خوردن پیدا کنید.
مزایای این ابزار چیست؟
- ورژن رایگان keyword tool بیشتر از 750 کلمه کلیدی (کوتاه و بلند) را برای هر جستجو نشان میدهد.
- ابزاری قابل اعتماد است که حدودا 99.99% نتایج درست را نشان میدهد.
- از keyword tool میتوانید به صورت رایگان استفاده کنید، حتی بدون ساخت اکانت!
پس برای استفاده از این ابزار هیچ بهانهای باقی نمیماند و میتوانید بهراحتی به کمک سئوی سایتتان بروید.
3. Google Trends
باز هم گوگل و سرویسهایش! گوگل ترندز بستری فوقالعاده برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط است. کافیست وارد سایتش شوید و کلمهی کلیدی مدنظرتان را وارد کنید. البته حواستان باشد از نوارابزار بالای سایت گزینهی worldwide را انتخاب کنید تا جستجوها در ایران هم به شما نمایش داده شود. (میتوانید کشور ایران را هم انتخاب کنید، اما معمولا طیف پاسخهایی که از گزینهی worldwide دریافت میکنید، گستردهتر است). علاوه بر این، شما باید بازهی زمانی و دستهبندی که میخواهید جستجو در آن انجام شود را هم انتخاب کنید. ما به شما پیشنهاد میکنیم گزینهی Past 12 Month و All Categoty را انتخاب کنید.
یکی از مزایای فوقالعادهی گوگل ترندز قابلیت مقایسهی کلمات کلیدی مختلف با هم است. برای این کار باید کلمات کلیدی مدنظر خود را در تب جستجو اضافه کنید تا نسبت مقایسهای جستجوی آنها را به سادگی روی نمودار ببینید.
این قابلیت به شما کمک میکند بدانید کدام کلمه از سوی کاربران بیشتر جستجو میشود و همان را در متن خود به کار ببرید. برای مثال فرض کنید میخواهید مطلبی در مورد دوره آموزشی سفالگری بنویسید. شما فکر میکنید «دوره سفالگری» کلمه کلیدی مناسبی برای مطلبتان خواهد بود. بگذارید این فکر شما را در گوگل ترندز بررسی کنیم:
همانطور که در تصویر میبینید، آموزش سفالگری با اختلاف چشمگیری بیشتر از دوره سفالگری جستجو میشود. بنابراین با انتخاب این کلمه کلیدی شانس بیشتری برای دیده شدن توسط کاربران خواهید داشت.
4. Keyword Planner
ابزار دیگری که میخواهیم به شما معرفی کنیم، Keyword Planner است. این ابزار به ویژه برای کسانی که با گوگل ادز کار میکنند، بسیار کاربردی است. این ابزار تنها به دردِ کارشناسان گوگل ادز نمیخورد، بلکه برای همه قابلیت استفاده دارد. حالا بیایید با هم ببینیم این ابزار اصلا به چه دردی میخورد؟ با کمک این ابزار میتوانید کلمات کلیدی، میانگین جستجوی ماهانه، میزان رقابت و bid پیشنهادی (در صورت استفاده از گوگل ادز) را بررسی کنید.
مزیت این ابزار آن است که اطلاعات را مستقیما از گوگل وارد میکند، موتور جستجویی که احتمالا بیشتر مخاطبان شما را دربردارد. بنابراین اگر میخواهید کلمات کلیدی را از منبع پیدا کنید، کیوورد پلنر جای خطا ندارد. برای کار کردن با این ابزار کافیست کلمه یا کلمات کلیدی مدنظرتان را در نوار جستجو (search box) وارد کنید.
درست است که این سرویس وابسته به گوگل ادز است و برای استفاده از آن باید اکانت گوگل ادز داشته باشید، اما این به معنای آن نیست که برای استفاده از آن باید هزینهی پرداخت کنید. در استفاده از این سرویس کمی باید وسواس به خرج دهید، چراکه ممکن است نتایج آن خیلی دقیق نباشد. پس به عنوان آخرین توصیه در این بخش، به شما میگوییم بهتر است از این ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی در ترکیب با سایر ابزارها استفاده کنید و نه بهتنهایی!
5. Keyword In
پنجمین ابزار رایگان و البته بسیار ساده برای جستجوی کلمات کلیدی، Keyword In است. این ابزار به شما کمک میکند تا با ترکیب کلمات کلیدی مدنظرتان به کلمات کلیدی دم دراز یا همان (Long Tail) برسید. برای این کار کافیست کلمات کلیدی مدنظرتان را در باکسهای مخصوص جستجو وارد کنید و دکمه Generate را فشار دهید تا لیستی از کلمات کلیدی بلند به شما نمایش داده شود.
این ابزار برای کسانی که در ابتدای راه هستند بسیار کاربردیست، چرا که باعث میشود درگیر پیچیدگیهای یافتن کلمات کلیدی نشوند و هر چه سریعتر به نتایج دلخواهشان در انتخاب بهترین کلمه کلیدی برسند.
6. Google Search Console
سئوکارها با ابزار search console آشنا هستند، البته نه برای جستجوی کلمات کلیدی، بلکه برای تجزیه و تحلیل وبسایتشان. سرچ کنسول دادههای زیادی از وبسایت شما دارد، بنابراین شما میتوانید بفهمید تا بهحال برای کدام کلمات کلیدی رتبه گرفتهاید و وضعیت کلی شما به چه شکل است.
برای این منظور از منوی سمت راست سرچ کنسول، به قسمت Performance بروید. در زیر نمودارهای رنگارنگ سرچ کنسول، جدولی میبینید که چند عنوان در آن قابل مشاهده است. در سمت راست این جدول عنوان Queries را پیدا کنید، در این قسمت کلمات کلیدی سایت و میزان کلیک و ایمپرشن (Impression) آن نوشته شده است. شما میتوانید تفسیرهای بسیاری از این دادهها داشته باشید.
مثلا میتوانید گزارش را در قسمت CTR از کم به زیاد مرتب کنید. این کار به شما امکان یافتن کلمات کلیدی را میدهد که شما برای آنها رتبه گرفتید، اما هرگز هدف (target) قرار ندادید. اگر هر کدام از این کلمات کلیدی، ایمپرشن زیاد و در عین حال نرخ کلیک پایینی داشت، به اختصاص دادن صفحهای جدید به آن فکر کنید، چون با این کار قطعا سئوی سایتتان پیشرفت خواهد کرد.
بهترین ابزار جستجوی کلمه کلیدی برای کسبوکار من کدام است؟
حالا که با چند ابزار کاربردی و رایگان جستجوی کلمات کلیدی آشنا شدید، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که کدام ابزار برای شما مناسبتر است؟ پاسخ این سوال به استراتژی سئوی شما بستگی دارد. ممکن است استراتژی سئوی شما نیاز به ابزارهای غیررایگان جستجوی کلمات کلیدی هم داشته باشد که در این صورت نیاز است کمی بیشتر هزینه کنید.
شما از چه ابزاری برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان استفاده میکنید؟

نهال روانشناسی خونده، دوست داره کارهای مختلف رو تجربه کنه و روزگارش بر یک قرار نیست و نخواهد ماند :) نوشتن رو دوست داره و تولید محتوا رو از یک شرکت گردشگری که خیلی هم دوستش داره شروع کرده، دوست داره همیشه سفر کنه، عکس بگیره و بنویسه! دیجیتالمارکتینگ این روزها دغدغهی اصلیش شده و برای تولید محتوا، شبکههای اجتماعی و سئو به ما میکنه.
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وبسایت منتوریکس مجاز میباشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.