
5 ترفند تبلیغ نویسی افتضاح برای تبلیغات گوگل ادز!
چطور تبلیغات افتضاح برای کمپینهای گوگل ادز بنویسیم؟ اگر این مطلب را به دقت بخوانید و یاد بگیرید، مطمئن باشید که از این به بعد، به عنوان کارشناس گوگل ادز تبلیغهای فوقالعاده باکیفیتی برای کمپینهای گوگل ادز خواهید نوشت.

چطور رقیبهایمان را در گوگل ادز دنبال کنیم؟
چطور بفهمیم سایر رقیبهایمان در گوگل ادز چکار میکنند؟ چقدر برای کمپینهایشان هزینه میکنند؟ در چه روزهایی تبلیغ میکنند و چقدر بودجه برای نمایش تبلیغ در موبایل یا دسکتاپ در نظر میگیرند؟ اینجا به شما میگوییم که چطور جواب سوالها را پیدا کنید.

معرفی کامل و راهنمای استفاده از attribution model در گوگل ادز (آموزش ویدئویی)
به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ و به خصوص در بخش گوگل ادز، باید بدانید که کدام از مدلهای Attribute برای کمپینهای تبلیغاتی شما مناسب هستند؟ این قسمت مخصوص کسانی است که با تبلیغات گوگل ادز آشنا هستند و با گوگل آنالیتیکس کار میکنند. با این حال اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید attribution model چیست، به چه دردی میخورد و چطور باید استفادهاش کرد، این مطلب را بخوانید.

چطور گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس وصل کنیم؟ (آموزش ویدئویی)
اتصال گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس از مهمترین کارهایی است که باید بعد از ساخت آنها انجام دهید؛ البته اگر قصد فعالسازی کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادز را دارید. با اتصال این دو ابزار به یکدیگر، گزارشهای بهتری از عملکرد تبلیغاتتان خواهید داشت. حالا چطور باید Google Ads و Google Analytics را به هم وصل کنیم؟ در ادامه به شما میگوییم.

افزونههای گوگل ادز: استخر خانه تبلیغات Google Ads
فکر میکنید با درست کردن کمپین و نوشتن متن تبلیغات گوگل ادز کار تمام شده و قرار است کلی ترافیک ورودی به سایت شما بیاید؟ متاسفانه اشتباه فکر کردید؛ اشتباهی که 90% تازهکاران گوگل ادز انجام میدهند. آنها از افزونههای گوگل ادز (Google Ads Extensions) غافل میشوند و تمرکزشان را روی هزینهی کلمات کلیدی و متن تبلیغ میگذارند. در این مطلب، از افزونههای گوگل ادز و نقششان در بالا بردن کیفیت کمپینهای گوگل ادز میگوییم.

ریمارکتینگ را با کوکی یاد بگیرید!
ریمارکتینگ چیست و به چه دردی میخورد؟ این سوالی است که در اوایل کار به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا شرکت در مباحث دیجیتال مارکتینگ، آن را میشنوید. اما ریمارکتینگ یعنی چه؟ تعریف ریمارکتینگ خیلی ساده است: مورد هدف قرار دادن کاربرانی که قبلا به شما سر زدهاند اما این تعریف به تنهایی کمکتان نمیکند که تمامی روند بازاریابی مجدد را متوجه شوید. بیایید تا برایتان ریمارکتینگ را به طور کامل توضیح دهیم.

آناتومی گوگل ادز: آشنایی با ساختار گوگل ادز به زبان ساده
چند سالی هست که به عنوان کارشناس گوگل ادز فعالیت میکنم و در این مدت، وقتی قرار است دربارهی قسمتهای اصلیاش برای افراد تازهکار صحبت کنم، سردرگمی عجیبی را در چشمهایشان میبینم. معرفی ساختار گوگل ادز یا آناتومی آن برای کسانی که هنوز درکی از سیستم تبلیغات گوگل ادز ندارند، کار سختی است. برای همین این مطلب را برای آنها نوشتهام؛ تازهکارانی که اول راه یادگیری گوگل ادز هستند و کمی هم نگران و سردرگماند. راستش، آخر این مطلب قرار است همهی نگرانیتان را دور بریزید.

6 نکته برای انتخاب آژانس تبلیغات گوگل ادز در ایران
تا حالا برای پیدا کردن آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات گوگل ادز چقدر به زحمت افتادهاید؟ آیا از انتخابتان راضی بودهاید؟ شاید هم هنوز مشغول جستجو و پیدا کردن آژانس تبلیغات گوگل ادز هستید. منتوریکس در این مطلب راهنماییتان میکند تا آژانس تبلیغات گوگل ادز و تبلیغات کلیکی مناسبی پیدا کنید.

چقدر با انواع کمپینهای تبلیغات گوگل ادز آشنا هستید؟
گوگل اَدز بزرگترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در دنیاست که تبلیغاتش را در بیشتر از 2 میلیون وبسایت و اپلیکیشن نشان میدهد؛ یعنی منبع بینهایتی از انواع کمپینهای تبلیغاتی برای مکانهای مختلف. هرچند که خیلیها به خاطر کم بودن آشنایی با گوگل ادز، تصور میکنند تبلیغات گوگل یعنی همان لینکهایی که با علامت Ad در قسمت نتایج موتور جستجوی گوگل میآیند. برای همین این مطلب را مخصوص آنها نوشتیم و همهی کسانی که آشنایی خیلی خیلی کمی با گوگل ادز دارند.

سئو یا PPC؛ مسئله این است!
سئو یا تبلیغات کلیکی؟ از آن بحثهای همیشگی و داغ در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که البته هر طرف، طرفداران و مخالفان خودش را دارد. واقعا سخت است که با قاطعیت بگوییم کدام بهتر عمل میکنند. شاید شما هم چنین سوالی داشته باشید و هنوز جوابی برایش پیدا نکردید. اگر اینطور است، حتما این مطلب را بخوانید. قرار است با هم دید بهتری نسبت به کارکردهای هرکدام داشته باشیم و ببینیم در چه شرایطی، از کدام باید استفاده کنیم.
درباره گوگل ادز
گوگل ادز (گوگل ادوردز سابق)، سیستم تبلیغات کلیکی گوگل است که بزرگترین منبع درآمد شرکت گوگل در جهان هم به شمار میآید. گوگل ادز (Google Ads) با نمایش تبلیغات متنی و تصویری در موتور جستجوی گوگل (تبلیغات متنی یا سرچ گوگل) شبکه نمایش گوگل (تبلیغات تصویری گوگل)، یوتیوب، Gmail و چندین وبسایت همکارش، وسیعترین پلتفرم نمایش تبلیغات کلیکی دنیاست. هزینه تبلیغات گوگل ادز بستگی به میزان بودجه پروژه گوگل ادز شما دارد. بنابراین نمیتوان قیمت معینی را برای شروع کار با گوگل ادز یا گوگل ادوردز سابق (Google Adwords) اعلام کرد. با این حال اگر بخواهید از تعرفه تبلیغ گوگل ادز اطلاع داشته باشید، باید هدف خود از تبلیغ در گوگل ادز، سرمایه مدنظر و همینطور مدت زمان نمایش تبلیغات گوگل ادوردز را معین کنید و به مشاوره تبلیغات گوگل ادز بگویید.
آشنایی با گوگل ادز
گوگل ادز چیست؟ Google ads تا قبل از سال 2018 به گوگل ادوردز (Google Adwords) معروف بود. برای همین هنوز هم وبسایتهای ارائه دهنده خدمات گوگل ادز با اسم ادوردز یا گوگل ادوردز خودشان را معرفی میکنند. همانطور که گفتیم، گوگل ادز، سیستم تبلیغات کلیکی گوگل است که از سال 2000 میلادی کارش را با نام گوگل ادوردز شروع کرد. هزینهها در گوگل ادز براساس کلیک کاربران یا نمایش بنرهای تبلیغاتی و ویدئوها محاسبه میشود. به زبانی ساده، تبلیغ دهنده باید در سایت گوگل ادز ثبتنام کند، به پنل گوگل ادز وارد شود و بعد کار تبلیغات در گوگل را شروع کند. اما کار با گوگل ادز و آشنایی با ساختار گوگل ادز به همین سادگی که گفتیم، نیست. برای استفاده از خدمات تبلیغات در گوگل ادز و ساخت کمپینهای تبلیغاتی گوگل باید آموزش گوگل ادز یا شرکت در دوره های گوگل ادز را در دستور فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود قرار دهید.
گوگل ادز در ایران فایدهای دارد؟ آیا تبلیغات در گوگل برای ما ایرانیها گران تمام میشود؟ چرا باید برنامهای برای آموزش گوگل ادز تدارک ببینیم؟ قیمت گوگل ادز و تبلیغات گوگل در ایران به صرفه است؟ برای کسب و کار من سئو بهتر است یا گوگل ادز؟ به احتمال خیلی زیاد، این سوالات در ذهن کسانی که در مقام صاحب کسب و کار هستند، جا خوش کردهاند. کاملا به چنین افرادی حق میدهیم که چندین سوبرداشت از گوگل ادز داشته باشند. اگر شما هم در فکر راه انداختن کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادز برای بیزنس خود هستید، ممکن است چندین پیشفرض اشتباه راجع به گوگل ادز داشته باشید که حقیقت ندارند. برای شروع تبلیغات گوگل ادوردز دلایل زیادی هست. گوگل ادز از سئو سریعتر نتیجه میدهد و بیشتر از 90% کسب و کارهای آنلاین از گوگل ادز برای فروش محصولاتشان استفاده میکنند. کنترل بیشتری روی تبلیغات کلیکی وجود دارد و از طرف دیگر تبلیغات گوگل ادز هدفمند و قابل اندازهگیری هم هستند. برای همین روز به روز، کسب و کارهای مختلف به سمت استفاده از گوگل ادوردز سابق یا گوگل ادز میروند و دیگر بین سئو یا PPC یکی از آنها را به تنهایی انتخاب نمیکنند. پس اگر شما دنبال یادگیری گوگل ادز و استفاده از آن هستید، از همین امروز تبلیغات گوگل ادز را یاد بگیرید و شروع کنید.
هزینه تبلیغات گوگلی (گوگل ادز)
معمولا از اولین سوالات برای شروع فعالیت تبلیغ گوگل ادز، هزینه تبلیغات در گوگل ادز است. کسب و کارها میخواهند بدانند که تعرفه تبلیغ در گوگل ادز چقدر است و چقدر هزینه برای شروع کار با گوگل ادز کنار بگذارند؟
آژانسهای ارائه دهنده خدمات گوگل ادز که در قالب آژانسهای دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند، تعرفه تبلیغات گوگل ادز را به صورت پکیجهای گوگل ادز یا بستههای گوگل ادز و براساس ارزهای رایج مانند درهم، لیر یا دلار ارائه میدهند. برای انتخاب آژانس تبلیغات گوگل ادز در ایران که خدمات گوگل ادوردز ارائه میدهد، باید به نکات مهمی توجه کرد. سابقه و تجربهی آژانس گوگل ادز، حوزه فعالیت، صداقت و شفافیت آژانس برای انجام تبلیغات گوگلی، از مهمترین نکاتی است که باید به آنها توجه کرد. اگر هنوز برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز در برنامه بازاریابی دیجیتال خود مردد هستید، بهتر است با این 6 دلیل برای شروع گوگل ادز از همین امروز، تبلیغات کلیکی کسب و کارتان را شروع کنید.
نحوه کار با گوگل ادز
برای کار در فضای تبلیغ در گوگل ادز، باید به خوبی با اصطلاحات گوگل ادز آشنا باشید. در حقیقت تازهکارها و به طور کلی کسانی که قرار است برای اولینبار با گوگل ادز کار کنند، باید از رایجترین اصطلاحات گوگل ادز اطلاع داشته باشند. درک درست از عبارات و کلمات مورداستفاده در گوگل ادز در کنار شرکت در دوره های گوگل ادز، کمک بزرگی میکند تا از بروز اشتباهات فاحش و هدر دادن پول در گوگل ادز خودداری شود.
در کنار یادگیری اصطلاحات گوگل ادز و کاربرد آنها، باید با وظایف کارشناس گوگل ادز هم آشنایی داشته باشید. متاسفانه بعضی از کسب و کارها، هنگام استخدام کارشناس گوگل ادز، از فرد موردنظر انتظارات فراتری از وظایف تعریف شدهی او را دارند. بهتر است برای شروع فعالیت به عنوان کارشناس تبلیغات گوگل (Google Ads Specialist) به صورت دقیق با وظایف کارشناس گوگل ادوردز آشنایی نسبی داشته باشید.
سومین نکتهای که در سالهای ابتدایی به ویژه سال اول کارشناس گوگل ادز باید به آن توجه کرد، اشتباهات رایج گوگل ادز هستند که بعضی وقتها بسیار هزینهبر و مهلک خواهند بود. 10 اشتباه مهلک در گوگل ادز را معمولا کارشناسان گوگل ادز در ابتدای راه انجام میدهند. استفاده از کلمات کلیدی اشتباه، بهینه نکردن کمپینهای گوگل ادز، عدم اتصال گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز، عدم استفاده از افزونههای گوگل ادز (اکستنشنهای گوگل ادز) و صفحات فرود نامناسب (Landing pages) از جمله کارهایی هستند که به عملکرد کلی کمپین گوگل ادز صدمه میزند.
مزایای گوگل ادز
تبلیغات کلیکی در کنار سئو، از مهمترین محرکها برای افزایش ترافیک سایت و خرید هستند. خیلی از کسب و کارها در تیم دیجیتال مارکتینگ خود، عنوان شغلی کارشناس گوگل ادز را هم در نظر میگیرند یا از مشاوره تبلیغات گوگلی آژانسهای دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنند.
گوگل معروفترین و پرطرفدارترین موتور جستجوی دنیاست که روزانه حدود سه و نیم میلیارد نفر از آن استفاده میکنند. اگر از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید، مطمئن باشید که تبلیغ شما یا به بیانی دیگر سایت شما به سرعت و در کمتر از 2 ساعت در صفحه اول گوگل خواهد بود. جایی که با سئو باید ماهها برایش تلاش و برنامهریزی کنید. با دادن تبلیغ در گوگل، جهش فروش و افزایش نرخ تبدیل (کانورژن) خواهید داشت. همانطور که گفتیم، خیلی وقتها سئو جوابگو نیست و شما برای افزایش فروش باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. تبلیغات کلیکی گوگل در ایران، هنوز هم پرکاربرد است و در هر بخش کسب و کاری استفاده میشود. بنابراین در هر بخشی که فعالیت میکنید، باید بدانید که رقبای شما در گوگل ادز و تبلیغات گوگلی هم حضور دارند و تبلیغاتشان را به نمایش میگذارند. با استفاده از تبلیغات گوگل ادز، حداقل 30% افزایش مشتری خواهید داشت، در حالیکه هزینهیتان حداقل 20% کاهش پیدا کرده. البته این نظر، منوط به حضور کارشناس گوگل ادز مجرب یا انتخاب آژانس تبلیغات گوگل ادز باسابقه و حرفهای است که به امکانات گوگل ادز تسلط کافی داشته باشد و راههای بهینهسازی تبلیغات گوگل ادز و کاهش هزینههای گوگل ادز را بداند.
وظایف کارشناس گوگل ادز
یک کارشناس گوگل ادز میداند که چطور از بخشهای مختلف پنل گوگل ادز مثل افزونههای گوگل ادز استفاده کند، برای افزایش تماسهای ورودی مشتریان از ترفند اضافه کردن شماره تلفن ایران در گوگل ادز بهره ببرد، برای بالا بردن امتیاز کیفی تبلیغ گوگل ادز (Quality score) چه کارهایی انجام دهد، چه کارهایی برای رصد رقبا در گوگل ادز و تحلیل فضای auction گوگل ادز داشته باشد، چطور هزینه تبلیغات گوگل ادز را کاهش دهد و مهمتر از همه چگونه با استفاده از ریمارکتینگ در گوگل ادز، به بازگشت مشتریان بالقوه کمک کند و آنها را به سمت خرید سوق دهد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که یادگیری گوگل ادز و شرکت در دورههای گوگل ادز (حتی در دورههای رایگان گوگل) به دو بخش مبتدی و حرفهای یا پیشرفته تقسیم میشود. در دوره گوگل ادز مبتدی، افراد بعد از یادگیری اصطلاحات گوگل ادز، سیستم مزایده یا auction گوگل ادز، ساختار گوگل ادز (آناتومی گوگل ادز)، نحوه ساخت کمپینهای تبلیغاتی، نوشتن متن تبلیغ گوگل ادز و استفاده از اکستنشنهای گوگل ادز، وارد دوره گوگل ادز پیشرفته خواهند شد. در این دوره، کارشناس گوگل ادز حواسش هست که اشتباهات رایج گوگل ادز را انجام ندهد و از طرف دیگر دید بهتری برای تجزیه و تحلیل مدل اتریبیشون (Attribution model) گوگل ادز خواهد داشت و میداند که چطور با تهیه لیست مشتریان از کمپینهای ریمارکتینگ گوگل ادز استفاده کند. تمامی این نکات، افراد علاقمند به گوگل ادز را در بدست آوردن تصویری بهتر از مراحل کارشناس گوگل ادز شدن کمک میکند.
تعرفه تبلیغات گوگل ادز
بعد از تصمیمگیری برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز، باید به مسئلهی دیگری هم توجه کنید و آن هم تعرفه تبلیغات یا قیمت پکیجهای تبلیغات گوگلی است. انتخاب پلن تبلیغات گوگل ادز به نوع کسب و کار، میزان مشتری، هدف و حوزه فعالیت برمیگردد. از طرف دیگر اگر هنوز نمیدانید که از چه پلن تبلیغاتی کلیکی گوگل استفاده کنید، میتوانید از مشاوره گوگل ادز استفاده کنید. از طریق مشاوره با کارشناسان گوگل ادز، متوجه میشوید که چه پلنی برای شما بهتر است. همچنین مورد دیگری که تعرفه تبلیغات گوگل ادز تاثیرگذار است، نوع خدمات و میزان شارژ اکانت گوگل ادز است. استفاده از تبلیغات متنوع، تمرکز بر کانورژن یا تبدیل به جای افزایش کلیک، بهینه سازی تبلیغات گوگل و جلوگیری از ورود کلیکهای غیرمعتبر (invalid clicks) که تحت عنوان Click fraud شناخته میشود، از مهمترین عوامل برای تعرفهگذاری پلنهای گوگل ادز در ایران است.