ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ


"آقا دوره‌ی ایمیل مارکتینگ گذشته. ایرانی‌ها اصلا ایمیل چک نمی‌کنن. یه زمانی اون اولا خیلی جواب می‌داده اما الان همه تو اینستاگرام می‌چرخند."
این بازخورد بیشتر مدیران نسبت به ایمیل مارکتینگ است که کاملا منطقی به نظر می‌رسد: بله زمانی گروه‌های ایمیلی مثل سالی جون، ایران ویچ و... روزانه ده‌ها ایمیل برای مخاطبانشان می‌فرستادند و یکی از تفریحات جدی تقریباً همه این بود که این ایمیل‌ها را بخوانند: زیباترین چشم‌های دنیا، نزدیکترین نقطه به خورشید، عکس‌های لو رفته زیبا بروفه و... لابه لای این ایمیل‌های نسبتاً زرد، چند تا تبلیغ "تور شاد شاد" یا "بهترین عینک دودی مناسب شما" هم می‌فرستادند که الحق هم خوب جواب می‌داد.
ما هم معتقدیم دوره ایمیل مارکتینگ‌های این چنینی گذشته ( و چه خوب هم که گذشت) اما ایمیل مارکتینگ یک ابزار بسیار قدرتنمند است هنوز؛ فقط باید هوشمندانه‌تر از قبل عمل کرد. کسانی که در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند اسلحه مخفی بزرگی برای بازاریابی در اختیار دارند.

رصد رفتار کاربران


می‌توانید بررسی کنید که چه کسانی ایمیل را باز نکرده‌اند می توانید دوباره با سابجکت متفاوت این ایمیل را برایشان ارسال کنید. یا ببیند چه کسانی ایمیل را باز کرده‌اند و به روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند. می‌توان استراتژی دیگری برای این دسته برنامه ریزی کرد؛ مثلا یک ایمیل دیگر با محتوای بیشتر ارسال کرد.

قابلیت A/B تست


در بیشتر سیستم‌های ایمیل مارکتینگ می‌توان یک ایده را به آزمون گذاشت. مثال این که سابجکت A بهتر است یا سابجکت B. برای این کار یک ایمیل را به نمونه کوچک تر مثلا 300 نفر ارسال می‌شود و پس از روشن شدن آزمون A/B تست، نیتجه برنده را برای باقی لیست ارسال کرد..

اتوماسیون بر مبنای رفتار کاربران


فرض کنید شما اپلیکیشنی دارید. در گزارشات تیم مارکتینگ یک مسئله کشف شده: این که فاصله این که نصب را انجام می‌دهد تا اولین سفارش بسیار زیاد است. تصمیم می‌گیرید که برای اولین خرید 30 درصد تخفیف قائل شوید. با ابزارهای ایمیل مارکتینگ به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. با اتصال ساختار CRMبه ایمیل مارکتینگ می‌توان ده‌ها اتوماسیون جذاب تعریف کرد. مثلا کسانی که سال گذشته در همین روز از شما خرید کرده‌اند ایمیلی بفرستیم و موضوع رو یادآوری کنیم.

ابزارهای RETARGETING


یکی از بهترین روش افزایش کانورژن همین ریتارگتینگ ایمیل مارکتینگ است. انواع مختلف ریتارگتینگ‌ها می‌توان تعریف کرد.

بهترین ابزارها و سرویس ایمیل مارکتینگ در ایران کدام هستند؟
در ایران بیشترین این سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مورد استقبال واقع شده‌اند. ما در این جا به اختصار به نکات مثبت و منفی هر کدام می‌پردازیم. در دوره ایمیل مارکتینگ به تفصیل توضیح داده‌ایم که هر کدوم برای چه کسانی مناسب است.


1- سرویس میل چیمپ (Mailchimpn)


شاید بتوان گفت که بزرگترین سرویس ایمیل مارکتینگ دنیا همین شانپانزه است. امکانات بسیار فراوان و جذابی دارد. ازنقطه قوتش همین امکاناتش است. مثلا میل چیمپ پیشتاز ساختارهای اتصال به API ها و همین طور اتوماسیون است.
در ایران تعداد کسانی که دلشان از این ابزار خون است کم نیست. مسئله به سختگیری‌های میل چیمپ در Validation ایمیل‌هاست. اگر به صحت لیست ایمیل شما تردید کند و شما نتوانید به خوبی از آن دفاع کنید، احتمال این که پولی که پرداخته اید را از دست دهید کم نیست. به خاطر مسئله تحریم‌ها زنده کردن، مبلغ کاری است بس دشوار.
نکته دیگر در مورد میل چیمپ قیمت است. شاید جز گرانترین سیستم‌های ایمیل مارکتینگ باشد.

 

2- میلر لایت (mailerlite)

این سرویس ایمیل مارکتینگ را شرکتی در لیتوانی راه‌اندزی کرده. قیمت نسبتاً مناسبش به همین موضوع بر می‌گردد. نکته مثبت این سرویس آن است که استفاده از آن بسیار ساده است و تقریبا تمامی امکانات لازم برای کسب و کارهای کوچک را دارد. البته اخیراً بهبودهای در خدماتش ارائه کرده که کار اتصال از طریق API ها راحتتر و کارآمدتر شده.
میلرلایت اگر متوجه شود که شما از ایمیل‌هایی استفاده می‌کنید که متعلق به خودتان نیست – به صورت شفافتر از اینترنت و جایی پیدا کرده‌اید – حتما اکانت را suspend می‌کند و شما باید پاسخ دهید که این ایمیل یا ایمیل‌ها را از کجا آورده‌اید. اگر پاسخ خوبی ندهید ممکن است پولی که پرداخت کرده‌اید را از دست بدهید.

3- سیستم سندیگ بلو (Sendingblue)


سندینگ بلو به تازگی در ایران رایج شده است. این سرویس هم نسبتا قیمت خوبی دارد. یکی از تفاوت‌هایش با میلرلایت در ساختار قیمت گذاریش است. در میلر لایرلایت مشتریان بر مبنای تعداد subscriber پول پرداخت می‌کنند ولی در سندیگ بلو، بر مبنای تعداد ایمیل ماهانه که ارسال می‌شود.
برای سیستم‌هایی که تعداد subscriberزیادی دارند اما تعداد ارسالشان کم است این سرویس منطقی‌تر به نظر می‌رسد و بالعکس.
نکته مهم درباره‌ی سندیگ بلو، سختگیری آن نسبت به open rate و bounce rate است. یعنی اگر شما ایمیلی بفرسیتد و نرخ این دو پارامتر خوب نباشد اکانت را متوقف می‌کند و از شما علت این موضوع رو جویا می‌شود. این موضوع از یک جهت خوب است: این که شما تمام تلاشتان را خواهید کرد که این دو پارامتر را تا حد ممکن بهینه کنید. اما به هر حال ممکن است که این اتفاق نیفتد و زمان شما به مکاتبات ایمیلی با سندینگ بلو به هدر برود.

 

دیگران درباره منتوریکس چه می‌گویند؟

من ابراهیمم موسس سرنخ، همون اوایل کارمون به طور اتفاقی با بچه‌های تیم منتوریکس آشنا شدیم، این آشنایی خیلی به توسعه کسب و کارمون کمک کرد. با مشورت، آمورش و کمک هایی که ازشون گرفتیم توی دیجیتال مارکتینگ ترکوندیم؛ تا حدی که خیلی از تماس‌ها رو به خاطر شلوغی کار عذرخواهی می‌کردیم و پروژه رو نمی‌گرفتیم... ما همیشه از این ارتباط و خدمات سود و لذت بردیم و همیشه همکاری باهاشون رو ادامه می‌دیم. ابراهیم وکیلی - (مدیر شرکت سرنخ)

درباره مربیان

کنجکاو هستید که ببینید که مربیان و باقی تیم منتوریکس چه کسانی هستند؟ حق دارید. ما این جا تا آنجا که تونستیم درباره داستان منتوریکس و بچه‌های تیمش توضیح دادیم.

ببینم کی هستید
سوال بپرسید
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف