دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در تَب و تابِ کنکور، وردِ زبان ما دهه شصتی‌ها چند رشته بیشتر نبود: مهندسی پزشکی، صنایع، مکانیک و برق. این رشته‌ها به تنهایی 80 درصد علایق همه را شکل می‌داد. (واقعیت این بود که اکثر ما هم تصویر روشنی از محتوا و آینده شغلی این رشته‌ها نداشتیم).

به نظر می‌رسد اکنون دیجیتال مارکتینگ جای بیشتر این رشته‌ها را به تنهایی گرفته و یکی از محبوب‌ترین مشاغل، دیجیتال مارکتر شدن است. البته این موضوع فقط به ایران هم محدود نیست. سایت Coursera  -بزرگترین برگزارکننده دوره‌های آنلاین دنیا- از سال 2016 این رشته را جز 10 دوره پرطرفدار اعلام کرده است.

واقعیت این است که اکنون هم تصویر شفافی از این رشته مشخص نیست. به همین خاطر ما در این مطلب ما تلاش کرده‌ایم که در موجزترین حالت ممکن به تمامی زوایا و جزئیات این که "دوره دیجیتال مارکتینگ چیست؟" و "دیجیتال مارکتر کیست؟" بپردازیم. گمان می‌کنیم با خواندنش برای تمامی سوالات‌تان پاسخی پیدا کنید.

به صورت خلاصه ما به این سرفصل‌ها پرداخته‌ایم:

تعریف ساده

دیجیتال مارکتینگ از اجزای بازاریابی است که به ابزارها و روش‌ها آنلاین تمرکز کرده و چند مبحث مهم و اصلی داره:

(اگر می‌دانید که دیجیتال مارکتینگ چیست می‌توانید از خواندن این قسمت صرف نظر کنید)

سئو (SEO)

بهینه سازی برای موتورهای جستجو که احتمالا همه با آن آشنا هستند و مخلص کلام یعنی این که تلاش کنیم کلیدواژه‌های ما در نتایج گوگل در جایگاه خوبی قرار بگیرد.

SEM و تبلیغات آنلاین

SEM مخفف Search Engine Marketing و در حقیقت با کمی اغماض می‌توان گفت به تبلیغات گوگلی (همان google ads) خلاصه می‌شود. اما تبلیغات آنلاین کمی دامنه وسیع‌تری دارد و انواع مختلف تبلیغات مانند  تبلیغات همسان، بنری، رپرتاژ آگهی و... را شامل می‌شود.

بازاریابی محتوا

به همه‌ی تکنیک و روش‌هایی گفته می‌شود که از تولید محتوا برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کند. چه این محتوای متنی باشد، ویدیو، اینفوگرافیک و قصه و الی ماشاا...

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این روزها  کمتر کسی است که این اسم را نشنیده باشد و کمتر کسی هم هست که تصویر شفاف و حقیقی از رشته داشته باشد.

ایمیل مارکتینگ

واقعیت این است که تنها به ایمیل‌های که در اسپم باکس دریافت می‌کنیم خلاصه نمی‌شود. مجموعه‌ای از تکنیک‌های بسیار جذاب است که خروجی نهایی‌اش چه از نظر Conversion و چه از نظر engagement کاربران می‌تواند خیره کننده باشد.

آنالیتکس و تحلیل داده

یکی از مهم‌ترین مباحث دیجیتال مارکتینگ در اندازه‌گیری‌ها و بهبودها نهفته است. تعداد زیادی ابزار در این وادی وجود دارد که برای آن‌هایی که اهل بهینه‌سازی و داده هستند مسحور کننده‌اند. ابزارهایی مانند: Analytics, Hotjar, Kissmetrics, Data Studio  و...

البته باید اعتراف کرد از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ مبحث جدیدی است، هر کسی بر مبنای توانمندی‌هایش تعریفی از اجزایش ارائه می‌کنند که قابل دفاع هم هستند. مثلا گنجاندن مبحث Affiliate Marketing, CRO(Conversion Rate Optimization),  و حتی UI/UX

حالا چه کسی دیجیتال مارکتر است؟ (و چه کسی نیست؟)

 کسی که حداقل به 2-3 تا از این مهارت تسلط داشته باشد و با باقی این ابزارها آشنایی خوبی یا نسبی داشته باشد می‌تواند دیجیتال مارکتر خوبی از کار درآید. (این که کسی مدیر پیج اینستاگرامی با 170K فالوئر باشد، دالِّ بر دیجیتال مارکتر بودن نیست. احتمالا می‌توان وی را "کارشناس شبکه‌های اجتماعی" نامید)

دوره‌های دیجیتال مارکتینگ بد، چه شکلی هستند؟

در این که دوره دیجیتال مارکتینگ باید چگونه و چه کیفیتی داشته باشد بحث‌های فراوانی حتی در دنیا است. اما به تجربه به شما می‌گوییم که اگر دوره‌ای که قصد دارید در آن شرکت کنید یکی از مسائل زیر را داشته باشد حتما از حضور در آن پرهیز کنید:

  • اگر قصد دارند در 30-40 ساعت تمامی این مباحث بالا را پوشش دهند، یقین بدانید که چیز زیادی دستگیرتان نمی‌شود و نهایتاً می‌توان گفت که شما در دوره "آشنایی با دیجیتال مارکتینگ" شرکت کرده‌اید.
  • اگر مدرّس تمامی این مهارت‌ها 1 نفر است، پیشنهاد می‌کنیم به کیفیت دوره با تردید نگاه کنید. چون هر کدام از این مباحث برای خودش دنیای نسبتاً بزرگی دارد و احتمال این که یک نفر به همه‌ی این مباحث تسلط جدی داشته باشد، بسیار اندک است.
  • اگر عمده زمان دوره به شبکه‌های اجتماعی، وردپرس و باقی به گوریلا مارکتینگ و تحلیل ماتریس SWOT می‌پردازند و اندکی به مهارت‌های اصلی دیگر، این دیگر دوره دیجیتال مارکتینگ نیست. (هر چند که گوریلا مارکتینگ، وردپرس و این‌دست آموزه‌ها موضوعات جذابی هستند.)
  • اگر در این دوره به صورت عملی دست به کار نمی‌شوید و این مهارت‌ها و ابزارها را نمی‌آزمائید، کار یادگیری جداً سخت می‌شود. احتمال سرخورده شدن بسیار زیاد است.
  • و نهایتا اگر اساتید قصد دارند با پاورپوینت، ابزارها (مثل گوگل ادز و آنالیتکس و...)  را به شما آموزش دهند، اصلا تردید نکنید: بلافاصله کلاس (در حقیقت فاجعه) را ترک کنید. هر چند که مدرک معتبری بخواهند به شما بدهند.

دیجیتال مارکتر شدن سخت است؟

هم بله و هم نه. اگر روحیه‌تان این چنین است که دوست دارید که هر روز جستجو کنید و چیز تازه‌ای یاد بگیرید، قطعا نه تنها سخت نیست، بلکه بسیار لذت‌بخش است. اما اگر ترجیح شما این است که یک کار تکراری را انجام دهید و حوصله گشتن و پیدا کردن نکات جدید را ندارید، جداً دیجیتال مارکتر شدن گزینه خوبی نیست.

دوره دیجیتال مارکتینگ برای چه کسانی مناسب است؟

برای مدیران بازاریابی و صاحبان کسب و کار. این افراد می‌توانند تغییرات جدی در کسب و کار و موفقیت‌هایشان رقم بزنند و توانایی مباحثه و اظهار نظر در فرایندها را پیدا کنند.

برای تازه‌کارها که هنوز در ابتدای کارراهه شغلی‌شان هستند گزینه خوبی است.

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ. مثلا کسانی که به یک یا دو مبحث (مثلا سئو یا محتوا) دیجیتال مارکتینگ آشنایی و حتی تسلط دارند. اگر دوره‌های تخصصی خوبی برگزینند، یقینا می‌تواند پیشرفت شغلی معناداری را رقم بزنند و توانمندی‌شان را گسترش دهند.

درآمد دیجیتال مارکترها چقدر است؟

شاید بهتر باشد که بپرسید که با گذراندن دوره دیجیتال مارکتینگ چقدر درآمد خواهیم داشت. آن هم طبقه‌بندی خودش را دارد:

اگر کارشناس خوبی باشید درآمد شما بین 3.5 تا 5 میلیون تومان خواهد بود.

اگر مدیر دیجیتال مارکتینگ باشید درآمد شما بین 6-9 میلیون تومان (شاید هم بیشتر) خواهد بود.

اگر صاحب کسب و کار یا مدیر باشید این به شما و بیزنس شما باز می‌گردد. می‌تواند میلیون‌ها تومان فروش شما را افزایش دهد یا هزینه‌های تبلیغات شما را کاهش دهد. بدون اغراق: میلیون‌ها و حتی بیشتر.

درآمد دیجیتال مارکترها در خارج از کشور چگونه است؟

برمبنای آنچه سایت‌های معتبر مانند edx.org یا payscale.com اعلام نظر می‌کنند:

درآمد مدیران دیجیتال مارکتینگ در اروپا و آمریکا سالانه 75000 دلار

درآمد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ چیزی حدود 52000 دلار

در ادامه اگر سوال شما این باشد که چقدر فرصت شغلی برای این رشته وجود دارد، پاسخ بر اساس تجربه ما این است: اگر توانمند و خبره شده باشید؛ بسیار.

تنها نکته باقیمانده این است که فرصت‌های کار فریلنسری هم برای دیجیتال مارکترهای توانمند معمولا فراهم است.

چقدر طول می‌کشد که دیجیتال مارکتر شوید؟

خاطرتان هست در مدرسه وقتی از معلم سوال سختی می‌پرسیدیم که جواب خوبی برایش نداشت، پاسخ می‌داد که: سوال خوبیه (در این مواقع با تکنیک‌های توپ را به زمین سوال کننده بفرست کار را فیصله می‌داد.)

حالا وقتی که از ما این سوال را می‌پرسند (که زیاد هم می‌پرسند) ما هم از همین تکنیک استفاده می‌کنیم. این که بستگی دارد چقدر وقت می‌گذارید. وقت گذاشتن یعنی مطالعه و همزمان کار. آشنا شدن با مبنای هر کدوم از این مباحث به چیزی حدود حداقل 15 -20 ساعت الی ماشاا... زمان نیاز دارد. اما این که چطور در کار می‌تونید ازش استفاده کنید و تا کجا ادامه می‌دهید به خودش بستگی دارد. اما امکان این هست اگر همزمان به صورت جدی هم مطالعه می‌کنید و هم کار، در عرض شش ماه به مرتبه دیجیتال مارکتر "صاحب نظر" برسید. قسمت بدش این استکه اگر جدی کار و مطالعه نکنید، احتمالا هرگز دیجیتال مارکتر نخواهید شد؛ مع‌السف.

برای شروع از کجا شروع کنید و چه مراحلی را بگذارنید؟

این کاملا به این بستگی دارد در کدام یک از جایگاه‌های بالا هستید.

اگر تازه‌کار هستید:

پیشنهاد ما این است که بر اساس علاقه یکی یا دو مبحث را به صورت جدی دنبال کنید و آموزش ببینید تا مسلط شوید. این موارد در الویت هستند: سئو، گوگل ادز مقدماتی، محتوا.

اگر مدیر هستید:

کار دشوارتری دارید. چون لازم است با بیشتر این مباحث آشنایی پیدا کنید. البته صادقانه این که لازم نیست به اندازه کارشناس‌ها عمیق شوید و یا وقت بگذرانید. (عموما مدیران این قدر هم زمان ندارند) پیشنهاد ما سپری کردن دوره ویژه مخصوص مدیران است. اگر هم یکی از مباحث مثلا سئو یا گوگل ادز برای کسب و کار شما مهم تر است آن را به صورت تخصصی بگذارنید.

اگر کارشناس هستید:

اگر تجربه قبلی دارید و به یکی از مهارت ها تسلط دارید گزینه‌های بیشتری پیش رویتان است: هم می‌توانید یک سری مباحث را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید. مثلا: سئو پیشرفته، گوگل ادز پیشرفته و یا حتی آنالیتکس. یا این یک زمینه جدید در کارتان ایجاد کنید. مثلا ایمیل مارکتینگ و آنالیتکس و...

 

 

 

 

 

شاید از خودتان بپرسید دوره دیجیتال مارکتینگ چیست و اصلا چرا باید در این دوره شرکت کرد؟ خب بگذارید قبل از هر چیز به شما بگوییم با یادگیری دیجیتال مارکتینگ آینده‌ی خود را تضمین می‌کنید، چرا که این روزها هیچ کسب‌وکاری نیست که به فکر فعالیت آنلاین نباشد. در واقع اگر در گذشته‌های نه‌ چندان دور، شرکت‌ها به دنبال کارشناسان مارکتینگ و بازاریابی بودند، این روزها با دیجیتالی شدن بازاریابی، نوع تقاضا متفاوت شده است. از طرفی هنوز رشته‌ای به نام رشته‌ دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها به صورت رسمی تدریس نمی‌شود و اگر علاقه‌مند به یادگیری این مباحث هستید، باید در دوره‌های مختلفی که توسط شرکت‌ دیجیتال مارکتینگ برگزار می‌شود، شرکت کنید. شما با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها استخدام شوید و مطمئن باشید هیچ چیزی نمی‌تواند مانع تقاضا برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ بشود، حتی ویروس منحوسی مانند کرونا! از طرفی حقوق دیجیتال مارکتینگ به حدی چشمگیر است، که کمتر کسی‌ سودای شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر شدن را در سر نمی‌پروراند. پس اگر می‌خواهید در این بازار رقابتی سهمی داشته باشید، هر چه زودتر دوره دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید، برنده‌اید.
حالا بیایید با هم ببینیم یک دوره دیجیتال مارکتینگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد و هنگام انتخاب آن حواسمان به چه چیزهایی باید باشد؟ دیجیتال مارکتینگ دوره های مختلفی دارد و با توجه به این‌که ابعاد آن بسیار گسترده است، برای شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ باید حسابی دقت به خرج دهید. بیایید با هم ببینیم یک دوره دیجیتال مارکتینگ شامل چه قسمت‌های می‌شود؟ دوره دیجیتال مارکتینگ از بخش‌های گوناگونی تشکیل می‌شود و اگر می‌خواهید کارشناس آن بشوید، باید اطلاعات کلی از همه‌ی ابعاد دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، سپس دو یا چند حوزه را به صورت تخصصی فرا بگیرید و به اصطلاح متخصص آن حوزه شوید. سئو سایت، بازاریابی محتوا، گوگل ادز، sms مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، ابزارهای تحلیل دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل وبمستر، گوگل تگ منیجر و شبکه‌های اجتماعی تنها بخشی از ابعاد دوره دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود، که هر دیجیتال مارکتری باید بر همه یا قسمتی از آن‌ها مسلط باشد.
پس تا اینجا متوجه شدیم یک دوره دیجیتال مارکتینگ شامل چه قسمت‌هایی است. حالا نوبت ویژگی‌هایی‌ست که باید هنگام انتخاب این دوره، حواسمان به آن باشد. یک دوره‌ی خوب، دوره‌ای‌ست که در آن وقت کافی به تمام مباحث اختصاص داده شده باشد. قله‌ی دیجیتال مارکتینگ، تنها با چند جلسه‌ی مختصر فتح نمی‌شود و نباید گولِ تبلیغات این چنینی را خورد. آپدیت بودن اساتید و تجربه‌محور بودن کلاس‌ها از دیگر ویژگی‌هایی‌ست که باید در انتخاب دوره دیجیتال مارکتینگ توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، چرا که در دنیای دیجیتال مارکتینگ علم بدون تجربه به دردِ هیچکس نمی‌خورد، حتی شما دوست عزیز! از طرفی مباحث دیجیتال مارکتینگ، گاهی آنقدر انتزاعی می‌شوند، که فهم آن برای ما کمی دشوار می‌شود. چاره چیست؟ مثال و مثال و مثال! در واقع اگر در دوره‌ای شرکت کردید که استاد آن بدون وقفه صحبت می‌کرد و اطلاعاتی بیشتر از اطلاعات یک کتاب یا مقاله به شما نمی‌داد، همان‌جا صحنه را ترک کنید، چون این‌ها را که خودتان هم می‌توانستید بخوانید! تدریس کامل و خوب، تدریسی‌ست که با مثال‌های عینی و کاربردی همراه باشد، تا شما بتوانید به‌خوبی متوجه مفاهیم خامی که در حال یادگیری آن‌ها هستید بشوید.
مخلص کلام این‌که اگر می‌خواهید قدم در راه پر چالش دیجیتال مارکتر شدن بگذارید، باید بدانید یک شبه نمی‌توان دیجیتال مارکتر شد. بنابراین اگرچه اولین قدم شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ است، اما این قدم کافی نیست و شما باید آنقدری کنجکاو باشید که همزمان آموزش دیجیتال مارکتینگ را با خواندن مقاله و جستجوی جدیدترین اخبار این حوزه تکمیل کنید. خب، با توجه به همه‌ی حرف‌هایی که زدیم، آیا برای شروع دوره دیجیتال مارکتینگ آماده هستید؟ همین حالا می‌توانید در دوره‌های دیجیتال مارکتینگ منتوریکس شرکت کنید و کنترل آینده کاری‌تان را در دست بگیرید.

دیگران درباره منتوریکس چه می‌گویند؟

من افتخار داشتم که دو دوره گوگل ادز و سئو‌ را در مجموعه منتوریکس و در خدمت جناب سلوتی باشم. به عنوان مدیر روابط عمومی یک آموزشگاه که ماهیت فعالیتش آموزش است باید اعتراف کنم که این دوره‌ها هم از نظر کیفیت آموزشی و هم از نظر شیوه برگزاری کلاس، خاص‌ترین دوره‌های آموزشی بودند که تجربه کرده‌ام. فضای کلاس که بی شباهت با یک کافه دنج و دوست داشتنی نیست با تصوراتم از یک کلاس درس مرسوم متفاوت بود‌ و مهمان نوازی و‌ پذیرایی رنگارنگ دوستان از یک طرف و شیوه‌ مدیریت کلاس توسط جناب سلوتی که طرز رفتار و بیان ایشان بیشتر شما را یاد رفقای صمیمی و قدیمی می‌اندازد تا اساتید، از سوی دیگر به گونه‌ای بود که اصلا و ابدا متوجه گذر زمان نمی‌شدیم. ‌نکته آخر کاربردی بودن محتوای آموزشی دوره‌ها است؛ چرا که شیوه ارائه مطالب به‌گونه‌ای بود که بدون پرداختن به حاشیه‌ها و نکات زائد رایج در دوره‌های دیگر، چکیده سال‌ها تجربه و کار حرفه‌ای استاد در اختیار شرکت‌کنندگان دوره‌ قرار می‌گرفت. برای مجموعه منتوریکس آرزوی موفقیت دارم. بابک اشراقی - (مدیر روابط عمومی آموزشگاه کندو)

درباره مربیان

کنجکاو هستید که ببینید که مربیان و باقی تیم منتوریکس چه کسانی هستند؟ حق دارید. ما این جا تا آنجا که تونستیم درباره داستان منتوریکس و بچه‌های تیمش توضیح دادیم.

ببینم کی هستید
سوال بپرسید
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف